Dette er vår historie om Argos Båtsenter i Bergen.
I november 2009 fikk vi en elektrisk brann i starteren ombord i vår seilbåt. Dette og mye annet medførte at ønsket å ta båten opp på land for vinteren, noe som skulle la seg gjøre "litt utover våren" hos Argos Båtsenter. Da vi hadde planer om langtur fra Juli 2010 var det mye arbeid som måtte gjøres, og like viktig var det at vi fikk kostnadsestimater før arbeidet ble gjennomført, slik at vi selv kunne prioritere hva vi måtte gjøre selv og hva Argos Båtsenter skulle gjøre. I 7 mailer ble det påpekt viktigheten av at vi fikk kostnadsestimater, men vi fikk aldri svar på hverken mail eller noen estimater over kostnader. Før båten skulle bli tatt på land fikk vi ligge langs deres kai, dette uten kostnad, noe som er det eneste positive ved denne historien. Vi fikk ingen kostnadsestimater på jobbene, og grunnet tidspress for å bli ferdig måtte vi stadigvekk betale for arbeid som vi synes var middels bra utførst og antallet arbeidstimer overgikk vår forståelse gang på gang. Så krevde vi et møte Argos. Her ble det avtalt at vi kunne trekke fra 7.5 timer på regningen. Dette var timer som Argos hadde brukt på å fjerne 2 toaletter (4 skruer) og en vask ombord i båten. Ikke forsto vi hvordan det kunne ta 7.5 timer å gjøre jobben og en avtale om at de faktisk skulle ta jobben var heller ikke på plass. (Men det var da godt at vi ble enige om å slippe denne kostnaden) Ukene gikk og vi så at ikke noe mer av det arbeidet som vi faktisk hadde avtalt at skulle gjøres, ble gjort. Vi tok kontakt med dem på tlf (E-Post hadde vi forsøkt mange ganger, og dette hadde vi gitt opp for lenge siden) På tlf kunne de opplyse oss at de hadde stoppet arbeidet på båten, da siste regning ikke var betalt. Vi fortalte dem at vi kun ventet på ny faktura med rett sum etter det som var avtalt, så skulle vi betale regningen på dagen. Igjen grunnet tidspress, så betalte vi regningen i sin helhet, mot at Argos skulle trekke fra disse 7.5 timene på neste regning i stedet for. Neste regning kom og de 7.5 timene var heller ikke her trukket fra, og igjen ble avtalten nevnt, om at vi fikk trekke timene fra på neste faktura. Da siste faktura kom viste det seg at beløpet på fakturaen var på ca 6000kr, mindre enn verdien av de 7.5 timene som Argos tar 850kr timen for = 6375kr. Argos hadde gjort arbeid på varmtvannsbrederen vår og dette arbeidet besto i å koble til brederen med 4 slangeklemmer og sette inn 2x1.5 meters lange gummislanger. Dette påsto de tok 4 arbeidstimer. (De påsto i etterkant at de også hadde byttet alle kobberledningene inn til maskinen, men dette har vi bildedokumentert at ikke er fakta) Til tross for at vi mener at Argos skylder oss 3-4 tusen kroner, ser vi det som utenkelig utfra erfaringen vi hadde med selskapet så langt at vi får disse pengene igjen, at vi godtar at fakturaen veies opp mot de 7.5 timene for å bli ferdig med saken. Aldri noe svar kom og vi anså saken som død. 7 mnd senere kom inkassokrav på hele beløpet(Ingen purring, ingen svar på mail, ingenting). Selv om vi kun snakket om ca 6000kr nektet vi å gi etter for presset om inkasso og rettslig forfølgelse. Til tross for økte kostnader med advokat, muligheten for å faktisk tape i forliksrådet (Som vi nå venter på) kunne vi ikke godta å betale for en jobb som ikke var gjort. Argos hadde igjennom hele kundeforholdet opptrått meget lite profesjonelt og gjentatte ganger brutt muntlige avtaler vi hadde. Det er snart 1.5 år siden saken startet, og nå vanker som nevnt en sak i forliksrådet.
Uansett hvordan det går, kan vi ikke anbefale Argos Båtsenter i Bergen.
Har du seilbåt og skal ha store oppgraderinger kan vi derimot anbefale Regina af Vindø som ligger litt nord for Gøteborg--> http://www.reginayachts.se/ Disse har gjort en fantastisk jobb, gitt priser før hver eneste jobb. De har rett å slett vært en støttespiller som tydelig er stolt over jobben sin. Takket være dem legger vi 1.August ut på jordomseiling! Se www.bluewatersailing.no for mer informasjon oss oss og om turen!
Seiler hilsen Magnus
Merker:
Saken ble avvist av forliksrådet for 8 mnd siden, og Argos tok aldri saken til neste instans.
Dermed kunne de unngått alt bryet, og ikke forsøkt å lure oss ved å ta penger for jobb som ikke ble utført.
Hvorfor i alle verdens dager de forsøkte på dette, og hva de ønsket å oppnå... aner vi ikke.
Fortsatt - Hold dere unna Argos Båtsenter Bergen
På sorgenfri.com møter du likesinnede som liker seiling og da spesielt langseilere som digger langseiling eller jordomseiling.
© 2024 Opprettet av Sorgenfri. Drives av