Hei, er det noen som har noe erfaring med hvordan det er å få banklån til båt man har tenkt å bo i? Jeg har bestemt meg for å kjøpe en nauticat eller annen egnet motorsegeler for å bo i og var nettopp i banken for å spørre om hvordan mulighetene var for lån. I banken var de overaskende positive og jeg fikk inntrykk av at dette ikke ville bli noe problem å få finansiert. Da jeg ringte tilbake noen dager etterpå hadde imidlertid bankmannen funnet ut at de ikke kunne gi meg lån til båt hvis jeg hadde til hensikt å bo i den. Det høres jo rart. Har ingen som bor i båt noe lån på båten? Blir veldig takknemlig hvis noen har noe tips om hvordan jeg kan få overtalt en kreditor til å være med å finansiere bot for å bo i:)

Visninger: 3029

Svar til denne diskusjonen

"Fra 16. juni 1998 har det vært krav om at fritidsbåter skal være CE-merket."
Min båt er produsert før dette, og har derfor ikke CE merket.
Den har derimot et skilt fra Lloyds på mastfoten, med godkjenning.
--
HIN-koden (Skrognummer) er frest inn i skroget på innsiden av hekken - i aktre anker"brønn".
--
Min båt er registrert i Skipsregisteret, og har vært det siden den var ny i 1986.
--
Jeg har nettop fått Nasjonalitetsbevis fraSkipsregisteret, og alt er som det skal være.
--
Det ligger info her: http://www.nis-nor.no/NOR.aspx om reglene.

Selv jeg gikk jeg først til en bank som jeg har vært kunde hos siden den dag jeg ble født og i mine da, 23 leveår.

De hadde helt usaklige vilkår. De ville låne meg penger men da måtte båten være under 10år gammel, og max nedbetalingstid var 10år. det vil i praksis si at om jeg kjøpte en 9år gammel båt med 900 000kr i lån, så måtte jeg betale ned det på 1 år, noe som er urealistisk.

Det er vel i grunn bare en måte å si at de ikke ville gi meg lån til bobåt.

Er utrolig dårlig av en bank å gi en så trofast kunde slike vilkår. 

Min far var med i banken, og han har alle sine lån der og vært kunde i banken i nesten 40år. hjalp ikke det heller. 

Jeg så først på leilighet før båt, de ville ikke gi meg lån til det heller. Han i banken anbefalte meg å bare bli boende hjemme hos foreldrene mine :O

Deretter gikk jeg til SR-Bank. De var veldig villige til å gi meg lån og der ordnet alt seg! 

Det var riktignok litt klabb og babb før alt ordnet seg, da de kom med noe vesentlig feilinformasjon. De sa at det ikke var noe renteforskjell eller nødvendighet at båten var reg i skipsregisteret. 

Jeg begynte å by på flere båter som ikke var registrert. 

Det kunne blitt en kinkig situasjon om jeg hadde fått tilslaget på noen av de.

Men til slutt endte jeg opp med en fin båt og lån :)

Lykke til med båt!

RSS

På sorgenfri.com møter du likesinnede som liker seiling og da spesielt langseilere som digger langseiling eller jordomseiling.

© 2024   Opprettet av Sorgenfri.   Drives av

Skilt  |  Melde om et problem  |  Tjenestevilkår