Hei.

Jeg skal flytte til Østfold om fjorten dager og leter med lys og lykt etter et sted å bo. Da dukket en gammel drøm om å bo i selbåt opp, et års tid...eller to. Jeg har ingen båterfaring men liker konseptet med å bo på liten plass og utradisjonellt. Man har kun et liv og må leve ut drømmene sine mens man kan.

Men så kommer spørsmålene: Er det realistisk å kunne bo i en seilbåt i maks 40000 kr's klassen?

Hvor bred bør den være, kan noen komme med forslag til typer jeg bør se på?

Hva bør jeg tenke på ellers?

Finnes det vinterhavner/helårshavner i Østfold?

Hva koster det i måneden i avgifter, pluss pluss å bo i båt?

Gode råd mottas med takk :-)

Visninger: 2956

Svar på dette

Svar til denne diskusjonen

Alt er mulig:-)
Selv bodd en vinter på skjærhallen, tusen kr i mnd. Ink. Strøm.. Billigste stedet jeg har hørt om, når det kommer til båten, kan bli vanskeligere, men har sett båter i prisklassen som jeg skulle klart å leve i, men du må regne med litt uforutsette utgifter når du kjøper en gammel båt... Kan sende deg linker hvis jeg skulle komme over noe... Mvh andré

Takk for svar :-) Send gjerne linker ja :-) Kjenner du noe til Hankø Marina? Ser det er boblehavn der men vet ikke om det er lov å bo der hele året i båt.

Kjenner ikke til hvordan de gjør det på Hankø, du kan jo sende en mail:-) hvor stor båt har du i tankene? http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=42146742&sort=2&...

Akkurat den båten har jeg sendt mail til eier om i dag men ikke fått svar enda :-) Jeg ser den er fra 1973, det gjør meg litt betenkt på hvor mye som kan/vil gå istykker raskt.

Budgettet mitt bestemmer i grunnen størrelsen, dvs båter i 28-30 fots klassen er vel det eneste jeg kan finne. Men pytt, jeg tåler å ha det trangt.

Ja, får sende mail til Hankø Marina og forhøre meg.

Om båten er fra 70 eller 80-tallet så er det uansett gammelt, selv bor jeg ombord i en seiler fra 77 har ikke hatt nevneverdige problemer pga alder, bank i bordet... Hvis du følger litt med på blocket.se så vet jeg att det lå noen allegro 27 ute i fjor som ikke ble solgt... Knakende kjekke båter...

Men hvis jeg skal kjøpe en båt fra Sverige, så må jeg vel betale moms og en hel masse annet til Norge for å innføre den? Det vil vel fort bli en dyr affære vil jeg tro...eller?

Er en viss risiko å ta inn en båt uten å informere tollvesenet, men hva er risikoen? Behøver ikke nødvendigvis å bli så dyrt heller. 25% av kjøpsum og frakt pluss hk. Avgift..

Jeg går vel i den sammenhengen i kategorien "snill jente" så jeg vil ikke gjøre noe ulovlig. Jeg må nok satse på å finne en båt i Østfold/Oslo området.

Vis ikke du er veldig kresen på luksus. Vet jeg at gamlebåten min, en Firling 24 fot ligger sentralt i Fredrikstad som kansje kameraten min vil leie ut og kansje også selge.
Ellers ønsker jeg deg virkelig lykke til. Og håper du får til drømmen din. Det er viljen som frigjør eller feller veitdu : )

Tusen takk for det :-)) Et av mine favoritt mottoer er: "Wish it - Dream it - Do it"

Luksus bryr jeg meg ikke så veldig om men 24 fot blir nok litt for snaut. Jeg skal bo i båten sammen med mine to hunder så litt plass må vi ha ;-) Men takk for tipset likevel.

RSS

På sorgenfri.com møter du likesinnede som liker seiling og da spesielt langseilere som digger langseiling eller jordomseiling.

© 2024   Opprettet av Sorgenfri.   Drives av

Skilt  |  Melde om et problem  |  Tjenestevilkår