Hei godtfolk!
Vi er to studenter som lurer på å ta et lite opphold i studiene til fordel for en seiltur. Planen er å holde av det kommende året fra og med juli, og den naturlig valgte ruta er da melkeruta, så vidt vi har skjønt!?  Virker som det er er mange erfarne seilere her inne som sikkert har meninger og ideer som kan komme oss til gode!? Vi har båt og nødvendig utstyr, og lurer på et par praktiske tinge angende planlegginga:
1. økonomi: Vi er to personer med få krav. Hva bør man regne med for budsjett pr person pr mnd?
2. tidspungt: Når på sommeren begynner det å bli for sent for avreise? og når bør man være i gang med hjemreisen østover?
Mvh Torfinn Farstad & Andreas Ente

Visninger: 2184

Svar på dette

Svar til denne diskusjonen

Hei!

Først og fremst vil jeg anbefale dere å lese dere opp på seilelitteratur som finnes. Bøkene til Jimmy Cornell og langturhåndbøkene til Andreas Holo (flyt forlag) gir svar på nesten alt man lurer på.

 

Hva gjelder avreisetidspunkt sies at man bør krysse Biscaya innen 15.august for å slippe høststormene, og da bør dere vel legge fra norsk kai i god tid før det.

 

Økonomi er veldig individuelt. Selv skal jeg på langtur i 2012 og jeg har basert meg på ca. 150000 kr pr. mann.

Hei! takk for svarene angående tidsfristene og litteraturtipsene!

 

Men når det gjelder budsjettet du nevner, er det helt i skyene i fohold til hva vi har tenkt oss. Vi er studenter og er derfor vante til å leve på 3000 kr i måneden inkl lommepenger og mat, så planene er nok å legge seg på et tilsvarende lavt budsjett. Da er jo ikke kostnadene stort mer enn råvarer (som er billigere i utlandet enn her (og maten tilberedes selvsagt selv)), havneavhifter og visum samt en buffer for reperasjoner og evt sykehusopphold. 

 

Hva er erfaringene angående visum? Går det stort sett greit å ordne det på sparket i de fleste land?

 

Hva er erfaringene med fisking underveis langs kystlinjene og over atlanteren? er det mulig å basere seg på fisk som kosthold?

 

Mvh

Hei,

NOK3000,-  (inkl lommepenger og mat) for to personer er ikke nok til å dekke kostnadene ved en tur som beskrives.  Husk at dere kan fort komme ut for et rigg- eller motorhaveri og da går kronasjen raskt unna.  Dessuten så blir det til at man søker til havn og det koster som regel mellom NOK120 - 300 per døgn.  NOK10.000,- per person er nok en mer realistisk kostnad for 12 måneder på tur. 

Biscaya kan fort bli en utfordring uansett årstid, men generelt sett er det best å komme seg over før september.  Returen til Europa går som regel via Azorene og gjøres i tidspunktet rundt mai til juli.

 

Mitt råd er at dere sparer litt mer penger og ikke kaster loss uten å ha skikkelig forsikring (for båt og mannskap) og reisebudsjett.

 

Lykke til

 

Hei Andreas. Hva slags båt er det dere skal dra med? En slik tur kan gjøres på et relativt lite budsjett hvis dere har en liten båt som er i god stand, og seiler den så pent at minst mulig må repareres underveis. Vi seilte denne ruta i en 25-foter på 14 måneder. Budsjetter vårt var på 230 000 kr.(for to mennesker og en båt), men vi kunne nok hatt en super tur på godt under 200 000 også. Vi brukte mye penger på marinaer første halvdel av turen. Der kunne vi spart mye på å ankre i stedet. Maten blir litt billigere i sydeuropa, men er overraskende dyr i karibia. Er dere vant til å leve sparsommelig får dere det nok til der på tur også.

For fem år siden seilte noen svenske venner av meg jorden rundt i en 28-foter. De brukte to år, og levde på et budsjett som tillot å bruke 100 kr. per dag delt på tre mennesker og en båt. Det var økonomisk trangt, men de klarte det. Les om S/Y Sally Blue her. Du kan også lese om vår tur med S/Y Kajsa her.

 

Det er morsommere å være på tur og ha dårlig råd enn å være hjemme i vinternorge og å ha dårlig råd. :-)

 

Mvh Tuva

 

PS: Du bør nok ikke belage deg på å spare mye matpenger på å fiske.

Hei,

 

Seilte t/r Venezuela i 2004-2005 i en 29 fots båt sammen med min kjæreste. Hun brukte 60-65 000,- jeg brukte ca 75 000,-. (litt mer øl, og litt mer båtutstyr) Dette var på relativt skrapet budsjett, men ikke så lavt at det la begrensniger på opplevelsen; vi leide f.eks bil et par ganger, gikk på museer der vi ville det, kjøpte noen øl og spiste "ute" av og til... I tillegg kommer det vedlikehold og utskiftinger på en båt underveis - uansett hvilken tilstand den har ved avreise - vi hadde en gammel båt og motor og svidde av endel penger på verktøy, reservedeler og til slutt ny motor... disse pengene fikk vi tilbake ved salg i Norge, men utlegget (ca 80 000?,-) var betydelig og kunne ha veltet prosjektet.

 

Tror nok ikke dere bør budsjettere med særlig mindre enn 75 000,- per pers, forutsatt at båten er knirkefri og klar til avgang. Dette klarer dere å jobbe dere opp hvis dere virkelig vil på tur! GOD TUR!

 

 

På Sorgenfri brukte vi ca. 150.000 kr. pr. mann på fire år. Det mest ekstreme året var da vi krysset stillehavet på ca 10.000 kr. pr. mann. Min erfaring er at du bruker det du har. Det er fint mulig å leve bra ute mye penger dersom båten ikke er av den dyre sorten...

Hei igjen! Nå har det plutselig gått lang tid, og i mellomtiden, etter litt grubling i ferien, har det kommet frem at prosjektet skyves litt lenger frem i tid, da vi like så godt kan gjøre oss ferdig med studeiene først! Fordelene blir jo at vi får spart mer og får tid til å evt legge ut på en lengre tur. Men "time will show"!

Men takk for alle gode svar, innspill og gode tips, alle sammen! Det er, som vanlig, mange forskjellige oppfatninger om ting, og det virker som økonomi også er en av dem. Nivået man legger seg på er nok veldig individuelt, avhengig av hvordan man er vant til å leve, hva man vil oppleve, hvor høy teknisk og komfortmessig standard det er på båt og utstyr osv. Men det har vært greit å få avklart, ikke bare for oss men også for fremtidige brukere av forumet, hvilken pris man ikke klarer å komme under - hva man må regne med.

Ship o'hoi!

-Andreas

RSS

På sorgenfri.com møter du likesinnede som liker seiling og da spesielt langseilere som digger langseiling eller jordomseiling.

© 2024   Opprettet av Sorgenfri.   Drives av

Skilt  |  Melde om et problem  |  Tjenestevilkår