by lassekr on 11 Dec 2008, 05:19

Har en Hero 101 som vi planlegger å ta en langtur med om ett års tid. Båten er i grei stand, men motoren er et annet kapittel. Det er en Kubota 18HK(Traktormotor) Diesel, som forrige eier har bygget om til ferskvannskjøling. Husker ikke helt når i farta, men den er nok satt inn på 70-tallet. Kjølesystemet er ustabilt og vi har slitt med dette gjennom ett par sesonger. Det er og har vært også endel problemer med Dynamo og Starter osv. Starteren er byttet og funker utmerket, men dynamoen er i stykker og Skruene er umulig å løsne. En annen ting er at motoren er stor og tar mye plass.Begynner rett og slett å bli lei hele motoren og har lyst til å bytte til noe mer stabilt før vi legger ut på langtur. Har derfor følgende spørsmål:

-Noen som har noen erfaringer med å bytte motor i en Hero(eller annen båt for den saks skyld)?
-Hvor mye koster det ca?
-Er det mulig å få noe bra brukt?
-Noen som har gjort dette i utlandet og om det er mye å spare på det?
-Finnes det noen mindre typer motorer som er å anbefale?

mvh
-Lasselassekr

Svar:
by pederok on 11 Dec 2008, 16:09

Mitt tips er å hive ut hele motoren og heller satse på utenbordsmotor. Vi hadde et enkelt opplegg på sorgenfri der vi kunne montere vår 8 hester yamaha på badestigen. Fungerer ypperlig for å komme inn ut av havner etc. På denne måten får du bedre plass inne og slipper mye frustrasjon underveis med en motoer som hele tiden skal vedlikeholdes og repareres. Strøm får du enkelt fra et par solceller og/eller vindgenerator.Peder O. Krogh
sorgenfri.com
pederok

Svar:
by Serriøs on 11 Dec 2008, 16:46

Og risikere å bli liggende i dagevis i vindstille fordi en kun har en bensinsluker av en motor og ikke en dieselmotor som bruker langt mindre drivstoff?
I såfall trenger du ett Stillehav av tålmodighet, de færreste har vel det når de vet det finnes motoralternativer.

Tenk på at i blant kan det lureste være å forflytte seg når det er lite vind, da spesielt i Patagonia, hvor vinden gjemmer seg i en sekk eller viser sin fulle styrke og sjelden mellomtingen. Dette vet jo du Peder!

Jeg har aldri byttet en hel motor før i en båt, bare demontert hele shiten og satt den sammen igjen. Veier sykt mye. Men jeg har hørt en del historier og møtt på folk som har måttet bytte motor i Sør-Amerika, og ender ofte opp med en motor i dårlig kvalitet og sjelden har de fått det de har blitt lovet. Og det til samme pris som i Europa.

Midt råd til deg ville være å finne ut i hvilket land de har billigste motorer (Tyskland kanskje?) og seile dit og bytte hele dieseldyret i en ny eller prøve å skaffe en brukt en. Jeg vet ikke hvor du burde starte å lete.

Men selvfølgelig er det mulig å seile uten motor som Peder sier, Sven Lundin hadde sjelden montert motor. Og Per Tangvald hadde heller aldri motor. Men han endte jo opp som krabbemat som følge av at han ikke hadde motor og ble knust av rev i Karibien...
Serriøs

Svar:
by Lasse on 11 Dec 2008, 23:30

Seil til sverige å få tak i en nyere VP motor, de er ikke så gæærn som eldre VP. Yanmar er min favoritt, men dyr i anskaffelse, også i sverige. Island kan jo kanskje være stedet nå, har hørt om folk som har kjøpt en bil og fått en til på kjøpet. Frakt derifra er relativt billig sjøveien.Lasse

Svar:
by pederok on 18 Dec 2008, 14:53

Det hele beror selvsagt på hva slags jordomseiling du har lagt opp til. Selv har jeg seilt jorden rundt "nesten" uten motor og vi kom oss helskinnet igjennom det. Jeg sier "nesten" for vi hadde selvsagt en 13 hk VP i Sorgenfri men sett i ettertid hadde vi nok fått en mye mer avslappet jordomseiling om vi hadde droppet den og heller satset 100% på påhengsmotor. Ja vi måtte nok tatt noen andre valg slik underveis som å heller vente en natt utenfor passet inn til Knysnia i Sør Afrika til strømmen skiftet retning fremfor å dure på mot 6 knops motstrøm. En farlig nok manøver med en såpass upålitelig motor som vi hadde. Kanskje hadde vi også unngått å blåse på land nord for Kapp Horn dersom vi ikke hadde hatt motor ettersom vi da heller hadde måttet seile oss ut at bukta vi var innestengt i fremfor å satse på den dødfødte planen det var å motre seg ut og kjempe mot 80 meter lang tang som enkelt blokkerte propellen.

I det store og hele seilte vi som om vi ikke hadde motor på Sorgenfri. Vi lå bla en uke helt stille i stillebeltet i Stillehavet. En bra erfaring å ha med seg. Lærer oss mye om tolmodighet.

Skal du imidlertid jorda rundt på 1,5 år så må du absolutt sørge for å ha en skikkelig motor. Men sats da på en neste ny motor og ta med masse reservedeler og for all del hold deg langt unna gamle Volvo Penta.Peder O. Krogh
sorgenfri.com
pederok

Svar:
by mevinn on 18 Dec 2008, 16:25

Serriøs wrote:
Og Per Tangvald hadde heller aldri motor. Men han endte jo opp som krabbemat som følge av at han ikke hadde motor og ble knust av rev i Karibien...

I følge etterordet i "på liv og død" var det neppe det at han ikke hadde motor som var årsaken. Tvertimot hadde han hatt hjerteproblemer i forveien, så alderdom er nok en mer sannsynlig forklaring.
Last edited by mevinn on 18 Dec 2008, 17:20, edited 1 time in total. mevinn

Svar:
by mevinn on 18 Dec 2008, 17:19

pederok wrote:
Det hele beror selvsagt på hva slags jordomseiling du har lagt opp til. Selv har jeg seilt jorden rundt "nesten" uten motor og vi kom oss helskinnet igjennom det. Jeg sier "nesten" for vi hadde selvsagt en 13 hk VP i Sorgenfri men sett i ettertid hadde vi nok fått en mye mer avslappet jordomseiling om vi hadde droppet den og heller satset 100% på påhengsmotor.

Jeg sitter også med en diesel som jeg tror kan gi meg mye hodebry, og vurderer sterkt å bytte den ut med en påhengs. Båten er en Contrast 33 som veier 4.2 tonn. Den kommer til å bli brukt til avslappet hav- og kystseiling.

Jeg vurderer en 6hk for å holde vekta nede. Tror du det er nok med en såpass liten motor på denne båten?mevinn

Svar:
by pederok on 21 Dec 2008, 13:20

Svaret er definitivt ja. En påhengsmotor er uansett kun til bruks i vindstille og inn og ut av rolige havner. Dersom det blåser har man jo strengt tatt ikke bruk for motor. Det er lurt at motoren ikke blir for stor også med tanke på av og påmontering.

Visninger: 698

Svar på dette

På sorgenfri.com møter du likesinnede som liker seiling og da spesielt langseilere som digger langseiling eller jordomseiling.

© 2024   Opprettet av Sorgenfri.   Drives av

Skilt  |  Melde om et problem  |  Tjenestevilkår