Hei alle sammen

Jeg har en Clipper Colin Archer 30 jeg går og lurer på om jeg skal selge eller gjøre ferdig. Jeg kjøpte den i 2012 og tok den hjem under tak i låven for å skifte teakdekk. Da jeg tok den opp fant jeg ut at den også hadde plastpest. Nå er teakdekket revet av, båten er helt tørr og skroget er sandblåst slik at all plastpest er fjernet, vasket og tørket. Dette var så og si de eneste to problemene båten hadde, men det måtte gjøres noe med. Ellers var skøyta veldig fin. Liste over detaljer finner du nederst. 

Det er litt jobb som står igjen her, men ikke noe som koster masse penger. Skøyta selges rimelig og skulle være en god langtursegler, så den passer godt for den som har lite penger, men derimot litt tid til å gjøre den i stand igjen. Jeg er ikke desperat etter å bli kvitt den og jeg skal ærlig beskrive hva som gjenstår for at hun blir ship shape igjen:

Undervannsskrog må sparkles med epoxysparkel (5 kg Alexseal sparkel medfølger), deretter må det pusses slett og påføres noen lag med epoxyprimer og til slutt bunnstoff. Etter dette får du aldri problemer med plastpest igjen. Den har stått over ett år på land i tørt innlandsklima for å tørke ut all fukt i glassfiberen og fuktmalålinger er foretatt både i dekket (kjerne av Divynicell) og skroget. Dekket må også sparkles med epoxysparkel etter at teakdekket er fjernet og skruehull må sparkles igjen. Samme metode som under vannlinja, men det er snakk om 9 m2 og ikke noe gigaprosjekt. Klyverbom og bom er slipt ned til bart tre og må oljes opp ogjen. Mastetopp må slipes og oljes. Her er det ikke snakk om råte eller problemer av slike proporsjoner, men en time med eksentersliper og noen strøk med Clipper 1/2 eller Owatrol 1/2. 

Nye sittebenker over stuerom i benkene må lages. Rekker og rekkesteøtter er skrapet ned og må også oljes opp igjen for værbestandighet. Dritjobbene er mao. tatt. 

Motoren er ferskvannskjølt, sunn og god og satt inn tidlig på 2000-tallet. Det er en 4-syl Volvo Penta MD 22L (som egentlig er en Perkins) på 48 hk. Familien hadde en helt maken skøyte på 90-tallet med en 25 hk motor og det var ikke nok. Forferdelig å manøvrere (følelsen av å legge til danskebåten med en 100 hk påhengsmotor)  48 hk utgjør er et hav av forskjell og er det en slik båt på 8 tonn trenger. 

Specs på båten:

Bygget i Lillesand i 1977. En av de få som ble innredet av verftet og ikke levert som halvfabrikat. Det er byttet toalett i 2011 med holdingtank, Eberspracher varmer satt inn i 2011, kjøleskap hvor innmaten er byttet samme år. Seilene er sydd av Brodersen i Lyngør og ser ut som gamle bomullseil med taulik, men er av kunststoff. Dette er en båt som er bygget som en tanks og tåler alt av vær. Den er langkjølet og retningstabil, tung og behagelig i sjøen og med sine 30 fot tilbyr den omtrent dobbelt så mye boareal som det andre 30 fotere fra 70 tallet gjør. (Jeg har hatt en Bostrøm 31 tidligere og skøyta får man puste i. Det klarte jeg ikke i Bostrømmen). Legger ved noen bilder slik den så ut da jeg seilte den hjem. Den kostet meg kr. 230.000,- og går for langt mindre i dag. Bud mottaes og det er bare å spørre om ting jeg evt. har glemt. 

Jeg har ikke som intensjon å lure noen her. Det er ikke en sminket gris jeg vurderer å selge - snarere tvert imot. Det ser kanskje ille ut, men det er sparkling, oljing og shining som skal til her, Ikke titalls av tusener av kroner. Jeg kjenner båten godt slik at jeg vet det ikke er problemer her som vil dukke opp som jeg ikke har nevnt. Grunnen til at jeg vurderer salg er at jeg har en fru som blir sjøsyk av å se vann og jeg har tre sønner som jeg vil skal lære seg å seile og sette pris på sjøen samtidig som jeg har egen brygge og båtplass rett utenfor kjøkkenvinduet. Da klarer jeg meg men en IF-folkbåt eller en dagseiler med mindre plass. Jeg er behjelpelig med transport og å få den opp på lastebil. 

Visninger: 1702

Svar på dette

Svar til denne diskusjonen

Interessant båt! Har vore på jakt etter ein slik ein ei stund. Planlegg langtur frå 2017 og frametter, så eg har litt tid på meg til førebuing. Kor djup (kjøl) og brei er denne båten, og kor mange køyeplassar er det i han? ogar<at>posteo.org.

Den er 325 cm bred, dypgående 138 cm og i har sengeplass til 6 voksne i beste fall.  Da er det trangt.

RSS

På sorgenfri.com møter du likesinnede som liker seiling og da spesielt langseilere som digger langseiling eller jordomseiling.

© 2024   Opprettet av Sorgenfri.   Drives av

Skilt  |  Melde om et problem  |  Tjenestevilkår