Planlegger å seile til middelhavet og ha båten der nede noen år. Båten er kjøpt ny i norge og innmeldes i Skibsregisteret. Hvor lenge kan båten være innenfor EU ? Og hvor lenge må den være ute, før den kan komme inn igjen uten å måtte betale moms ?

Visninger: 3523

Svar på dette

Svar til denne diskusjonen

En båt som ikke mva-registrert i EU kan i utgangspunktet kun oppholde seg 18 måneder i EU av gangen. Deretter må den ut av EU før den kan returnere. (f.eks. Nord-Afrika, Tyrkia el). Noen steder må man være ute av EU en "lengre" periode, andre steder holder det å ha med et stempel tilbake som bevis på at du har vært utenfor EU. Det er også mulig å forsegle båten i hjemmehavn for et tidsrom du vet du ikke vil bruke den. Da settes de 18 månedene på pause men du kan heller ikke bruke båten i tidsrommet. F.eks. kan man forsegle den for vinterhalvåret.

Men, jeg vil definitivt sjekke ut dette med det lands myndigheter du skal ha hjemmehavn i for det sies at ulike land praktiserer reglene ulikt. Vet heller ikke om det er forskjell om du har betalt mva i Norge eller ikke pga EØS.

 

Hei,

mener det er 12 eller 18 mnd. tilsammen i EUlandene, fra Sverige-Danmark osv. Ikke helt sikker. Har selv forsøkt kontakt med det norske EUkontret, uten hell. Om du er i nor-registret og/eller momset i Norge spiller ingen rolle. Ny moms det der du blir tatt. Håper du finner bedre svar fra myndighetene enn hva jeg gjorde. Løsningen er nok å seile over til Afrikakysten innenfor tidsbegresningene. og så tilbake. Lykke til.

Åge.

Takker for svar. Vet jo det er relativt mange her som skal til middelhavet i sommer, mulig noen av dem vet noe mer ? Ha også vært i kontakt med en norsk båt som har vært der noen år. Det praktiseres nok litt forskjellig fra land til land. Og reglen endres med årene. Trenden er at fler og fler seiler langt nå. Om noen år tipper jeg mange norske blir å se i middelhavet.

Vi seiler til Middelhavet og har planlagt avgang til påske. Det spørmålet du stiller har vi også sjekka litt rundt men har problem og finne svaret men eg mener det er 18mnd. Dersom S/Y Hydra leser dette kan sikkert han komme med rette opplysninger som har seilt i Middelhavet i flere år. Hvor får vi tak i papirer for innsjekking? Hjemmesiden vår er lagt ut på aurorasail.com

Vi har også forsøkt å finne ut av dette spørsmålet en stund. Har også vært i kontakt med en norsk båt som jeg mener er der på 13 året. Har fått et svar fra de.De sier 18 mnt, men reglene endrer seg hele tiden. Men slik jeg ser det er 18mnt lang tid. Er jo egentlig bare å planlegge å seile ut av EU en periode når det nærmer seg tiden. Og legge båten igjen utenfor en periode. Spørsmålet er jo hvor lenge også. Noen sier det bare er å ha et stempel som sier du har vært ute, andre sier du må være ute 6 mnt før du kan gå innenfor EU og starte på en ny periode. Det nærmer seg for deg nå Bjarne.Skal bli spennende å følge dere og høre hvilke erfaringer dere gjør dere. Vi holder kontakten angående EU spørsmålet.

Hei

Båten kan bli så lenge du ønsker men du kan ikke opphålde deg i det landen er mer enn 6 måneder i året

EU traktaten om dette omhandler eu pluss sjengenland se: www.noonsites.com link:VAT

Hilsen

Per

 

Takker for svar Per Jarle. Ser det som det henvises til er litt gammel, men er nok siste utgave.

Hei

noonsite.com

update on spanish taxes applide on foreign registered boats last modified 2008-06-07

topic:european union

Sitat:

ISDMT(orMatriculation)Tax,is leied on boat owners who stay in Spain for more than 183 days in

total in any one year.It-s important to not that this tax applies to the person, not the boat, therefor it is the days

that you spend in Spain that matter-not the length of time your boat is there. It is exactly the same tax that people have

to pay when they import (bring permanently) their family car into Spain because they have moved there.

183 dager resident ps.pr. kalenderår.

Hilsen

Per

Her har du en link til Jimmy Cornells side angående moms. http://www.noonsite.com/search?search_text=vat

 

Vennlig hilsen

Dag Ahlgren Smitt

Hvert land har sine regler, så dette kan være noe forskjellig. Du kan best sjekke det ut på UDs hjemmeside. Dette er ofte også et to-delt problem, dvs. ulike regler for personer og for båten. Generelt har ikke vi opplevde det som noe stor sak bortsett fra Preveza i Hellas hvor lokale havnemyndigheter var svært dårlig oppdater ang. EU og EØS-regler, noe som som generelt er like, men som myndigheter ikke alltid vet. I noen land bl.a.Tyrkia må en betale en liten skatt for å legge båten i opplag (ca 50 E)

Båtens innmelding i Skipsregistret vil være gyldig som skipspapir skulle jeg tro.

Ha en fin tur ned, kanskje vi snakkes.

 

MVH

Gudmund

s/Y Hydra

 

 

 

Hei

Takker for svar fra Hydra. Så du mener det er 18 mnt innenfor EU før man må ut med båten ? Og da er det ulik praksis i de forskjellige landene hvor lenge man må være utenfor ?

Jeg ser dere har båten i hellas. Har dere norsk registrert båt og moms betalt i norge ? Eller er den kjøpt i EU ?

Vår plan er å seile til Spania første sommer ( Malaga ) La båten overvintre der. Så seile til et ikke EU land påfølgende sommer. Spørøsmålet er. Kan jeg gjøre dette da uten å måtte betale ny moms ?

Svar bedre sent enn aldri ;) 

I EU -land kan du være så lenge du vil, ut fra de regler som gjelder for det enkelt land. Vår båt er tatt med fra Norge . Jeg er kanskje  ikke helt med ? men kommer en fra EU til et land utenfor må du sjekke reglene som gjelder i det landet.

MVH

Gudmund

RSS

På sorgenfri.com møter du likesinnede som liker seiling og da spesielt langseilere som digger langseiling eller jordomseiling.

© 2024   Opprettet av Sorgenfri.   Drives av

Skilt  |  Melde om et problem  |  Tjenestevilkår