Glassfiber, tre, stål, aluminium eller ferrosement - sorgenfri.com2024-03-28T18:57:07Zhttp://sorgenfri.com/forum/topics/glassfiber-tre-staal-aluminium?commentId=2880410%3AComment%3A21831&feed=yes&xn_auth=noFerrosement har jeg lest så m…tag:sorgenfri.com,2011-12-12:2880410:Comment:597502011-12-12T00:23:36.487ZAnitahttp://sorgenfri.com/profile/AnitaSkarsboe
<p class="MsoNormal">Ferrosement har jeg lest så mye negativt om når det gjelder rep av skader så det ville jeg aldri ha valgt. Hvilket materiale man har teller mye, og stål og alu tåler mest, så jeg skjønner at noen/mange? foretrekker det, Jeg har møtt de som sier de aldri hadde villet seile overseas med annet ett stål eller alu, men det skjønner jeg ikke, for dette er materiale som til en viss grad tar støyten man kan råke på langsmed land.. Men man kan jo treffe på flytende containere til…</p>
<p class="MsoNormal">Ferrosement har jeg lest så mye negativt om når det gjelder rep av skader så det ville jeg aldri ha valgt. Hvilket materiale man har teller mye, og stål og alu tåler mest, så jeg skjønner at noen/mange? foretrekker det, Jeg har møtt de som sier de aldri hadde villet seile overseas med annet ett stål eller alu, men det skjønner jeg ikke, for dette er materiale som til en viss grad tar støyten man kan råke på langsmed land.. Men man kan jo treffe på flytende containere til havs også ..så mulighetene er mange ja. Jeg har glassfiber og har derimot "lært meg" at jeg aldri vil ha båt med teakdekk.. :-x Det er pent men du verden duverden.. Jeg har natet om en benk i cockpit og forstod da at teakdekk får andre ha i fred for meg ;-) JEG ER SÅ GLAD I DEN GLASSFIBERLØRJA MI ;-D ..men interiør er en annen sak. . . Jeg syns det er så spennende og morsomt med båt og alle de forskjellige løsninger, enten de er smarte eller dumme.. Og det er så avgjørende store forskjeller på en smart og en dum løsning. Og jeg er blitt ihuga tilhenger av KISS-prinsippet. Det å kunne ha operativsystemer og materialer som man enkelt? kan lære å fikse og reparere selv er et must hva meg angår. Jeg kommer aldri til å falle for høyelektronikken som krever en eller 20 japanese in hand. Og aldri vil jeg ha seil på rull inne i ei mast heller.. </p> Jeg har sett for mange opprus…tag:sorgenfri.com,2011-02-24:2880410:Comment:227202011-02-24T14:55:56.994ZVi som seiler i Middelhavethttp://sorgenfri.com/profile/GudmundSandsleth
Jeg har sett for mange opprusta stålbåter og noen al. båter med tæringsproblemer, så plast vil bli mitt valg. Avh. av plast- og armeringstyper er plastprodukter uslåelig både med hensyn til styrke og vekt, bare avh. av hva en ønsker å betale.
Jeg har sett for mange opprusta stålbåter og noen al. båter med tæringsproblemer, så plast vil bli mitt valg. Avh. av plast- og armeringstyper er plastprodukter uslåelig både med hensyn til styrke og vekt, bare avh. av hva en ønsker å betale. Nå har jeg ikke den store erf…tag:sorgenfri.com,2011-02-21:2880410:Comment:218312011-02-21T21:51:47.571ZBjørn Vigelandhttp://sorgenfri.com/profile/BjoernVigeland
<p>Nå har jeg ikke den store erfaringen der ;-).. Men har ikke hørte noe negativt, tror jeg vil være mere sikker i en ferroskute enn i en av tre eller plastikk... Durita Holm, Reisen rundt den blå planet, beskrev en landkjenning.. sement får du kjøpt de fleste steder ;-)). Har hatt treskøyte og har vært mere bekymret for setninger i skroget der.. Men skal jeg være bekymret for ferro så er det rustsprengning og saltvann i armeringen sammen med galvaniskstrøm.. Selv tok jeg opp hele skroget…</p>
<p>Nå har jeg ikke den store erfaringen der ;-).. Men har ikke hørte noe negativt, tror jeg vil være mere sikker i en ferroskute enn i en av tre eller plastikk... Durita Holm, Reisen rundt den blå planet, beskrev en landkjenning.. sement får du kjøpt de fleste steder ;-)). Har hatt treskøyte og har vært mere bekymret for setninger i skroget der.. Men skal jeg være bekymret for ferro så er det rustsprengning og saltvann i armeringen sammen med galvaniskstrøm.. Selv tok jeg opp hele skroget mitt, sandblåste og la på ny 2 komponent grunner, sparkel og topplag... Du kan kan se bilde av båten på siden min... Det gikk med noen liter.. Så min mening er at hvis armeringen er ok, og den er godt beskyttet så er dette gode saker.. Solgte båten i fjor før jeg dro til Bjørnøya men savner den.. Man får også ofte mye båt for pengene ved valg av ferro... Kan henne det blir en ny "betongbåt" ;-))</p> Men hvordan reagerer ferrosku…tag:sorgenfri.com,2011-02-21:2880410:Comment:218292011-02-21T21:08:56.871ZJørgen Ree Wiighttp://sorgenfri.com/profile/Serious
Men hvordan reagerer ferroskuter på grunnstøtinger? Slår den ikke lett sprekker? Er ihvertfall det ryktene skal ha det til.
Men hvordan reagerer ferroskuter på grunnstøtinger? Slår den ikke lett sprekker? Er ihvertfall det ryktene skal ha det til. Har hatt ferro skøyte i mange…tag:sorgenfri.com,2011-02-21:2880410:Comment:222192011-02-21T14:52:00.901ZBjørn Vigelandhttp://sorgenfri.com/profile/BjoernVigeland
Har hatt ferro skøyte i mange år og er meget fornøyd, men ferro er nok meget undervurdert.. Kjempestoff men det forutsetter at den er støpt skikkelig og at armeringen ikke begyner og ruste. Man skal også her være nøye med offeranoder og skille på landstrømmen (Skilletrafo ikke bare diodeskille). Så vær opps på galvaniskestrømer, det er mye jern i en ferrobåt.. Min erfaring med å seile "betongbåt" er at den er meget rolig og behagelig i sjøen, godt lydisolert lite kondens etc. For dem som er…
Har hatt ferro skøyte i mange år og er meget fornøyd, men ferro er nok meget undervurdert.. Kjempestoff men det forutsetter at den er støpt skikkelig og at armeringen ikke begyner og ruste. Man skal også her være nøye med offeranoder og skille på landstrømmen (Skilletrafo ikke bare diodeskille). Så vær opps på galvaniskestrømer, det er mye jern i en ferrobåt.. Min erfaring med å seile "betongbåt" er at den er meget rolig og behagelig i sjøen, godt lydisolert lite kondens etc. For dem som er skeptiske så har vi jo noen betong kostruksjoner rundt om på havet, alt fra flytebrygger / broer til oljeinstalasjoner.. Seiler ferro skøyte. Vil ikke…tag:sorgenfri.com,2011-02-19:2880410:Comment:218192011-02-19T14:00:26.375ZAsbjørn Moehttp://sorgenfri.com/profile/AsbjoernMoe
<p>Seiler ferro skøyte. Vil ikke velge noe annet. Fin både vinter og sommer. Solid, tåler mye (gjør jo stålog aluminium også), men ferro har enkelt vedlikeholde, og ikke minst lett å "fikse" om uhellet skulle være ute. I dag finnes utrolig fine rep masser som i nødsfall også kan benyttes under vannlinje. Søk ferrocement på gogle, mye opplysninger der. NTH mener jeg bygde en ferroskøyte, mulig de har opplysninger også. OG miljømessig er ferro også flott, naturens eget element som…</p>
<p>Seiler ferro skøyte. Vil ikke velge noe annet. Fin både vinter og sommer. Solid, tåler mye (gjør jo stålog aluminium også), men ferro har enkelt vedlikeholde, og ikke minst lett å "fikse" om uhellet skulle være ute. I dag finnes utrolig fine rep masser som i nødsfall også kan benyttes under vannlinje. Søk ferrocement på gogle, mye opplysninger der. NTH mener jeg bygde en ferroskøyte, mulig de har opplysninger også. OG miljømessig er ferro også flott, naturens eget element som trebåter.</p>
<p>Så sjekk ut ferro ytterligere før du bestemmer deg.</p>
<p> </p> Etter å ha seilt min 50 ft ka…tag:sorgenfri.com,2011-02-14:2880410:Comment:213212011-02-14T01:19:43.433ZNils Tarberghttp://sorgenfri.com/profile/NilsTarberg
Etter å ha seilt min 50 ft katamaran i 3 vintersesonger i Karibia er jeg blitt svært begeistret for kombinasjonen: kryssfiner, epoxy, glassfiber. Kryssfineren er lagt 45 grader på spantene, først et lag kryssfiner i "spiler" en vei, så et lag 45 grader den andre veien, med epoxy imellom og det ytre laget av glassfiber. Det gir en båt som er stiv og "knirkfri".
Etter å ha seilt min 50 ft katamaran i 3 vintersesonger i Karibia er jeg blitt svært begeistret for kombinasjonen: kryssfiner, epoxy, glassfiber. Kryssfineren er lagt 45 grader på spantene, først et lag kryssfiner i "spiler" en vei, så et lag 45 grader den andre veien, med epoxy imellom og det ytre laget av glassfiber. Det gir en båt som er stiv og "knirkfri". Et annet fantastisk aspekt me…tag:sorgenfri.com,2009-02-26:2880410:Comment:13242009-02-26T11:52:48.000ZJoachim.ahttp://sorgenfri.com/profile/Joachima
Et annet fantastisk aspekt med alubåter er at de kan resirkuleres og dermed representerer det mest miljøvennlige alternativet! Jeg heier på ALU!
Et annet fantastisk aspekt med alubåter er at de kan resirkuleres og dermed representerer det mest miljøvennlige alternativet! Jeg heier på ALU!