hvor bør en legge ruta om en vil seile fra asia til norge men vil unngå aden bukta???

ser ikke noen selvsagt rute slik umidelbart..

Visninger: 1613

Svar på dette

Svar til denne diskusjonen

Sjekk ut Ile Saint-paul i sydl-Indiahavet. Ser stilig ut på Google earth!

 

Prinsippet er så langt sør som mulig for å komme seg unna piratene.

Om du vurderer å runde hornet og gå nord vest for afrika vil eg berre nemne at eg har høyrd rykter om at pirat-verksemda kan vere verre utanfor Nigeria-området enn i adenbukta. Bør i alle fall undersøkast om det finst noke statistikk på det...

Eller så kan du jo ta nordleg rute aust via japan, aleutane og nord-amerika. Det trur eg er ei rute med særs bra potensiale.

Erlend

-------

http://www.facebook.com/bluemarble.no

Hei -

Vet ikke om du allerede er avgårde, men: Trodde piratproblemet i Adenbukta var sterkt på retur nå, som følge av de internasjonale tiltakene?

Vil du uansett unngå området, må det stå deg fritt, og da går den naturlige ruta rundt Afrika. Se f.eks. bøkene "Jorden rundt med Rundø" og "Fri som Ørnen".  Det er imidlertid stygglangt mye lengre. Jeg ville derfor sjekket ut de internasjonale nettkildene/ langseilerforumene, prøvd lete opp båter som går/ nylig har gått Adenbukta og opp Rødehavet, hørt med dem og tatt det derfra.

Ønsker deg lykke til!

Mvh
JanE

Hei... ett lite tillegg til Jans innlegg... det er mye lengre rundt syd Afrika men der har du iallefall god vind...i syd Atlanteren også. I röde havet er det mye vindstille, så det tar lengre tid pga det. Dessuten er Syd-Afrika vel verdt ett besök. Vi har tatt den ruten 2 ganger og angrer ikke at vi gjorde det.. Den ene gangen vi seilte gikk vi direkte fra Syd-Afrika til Asorene via st Helena. Det var langt... Men andre gangen seilte vi fra Syd-Africa til Brasil... kan virkelig anbefales... Lykke til! Mvh Berit

Til en vurdering av piratsituasjonen i Aden-bukta/rundt Afrikas Horn: Siste nr. av engelske Practical Boat Owner (anbefales!) har et leserinnlegg fra en Tom Sampson, Bridlington, UK, som i august i år fullførte en jordomseiling i sin Nauticat 331. Hans rute fra Asia gikk Adenbukta-Rødehavet-Suez-Middelhavet. Hans hjemmeside, med "full details of our voyage", er www.katanne.co.uk

Flott! Da skulle vår venn Winther ha noe å gå videre på...  

Hei vi traff ein Australier i juli på Andros i hellas han hadde seilt opp aden bukta og suez. han skulle ta den samme veien ned til australia.Han meinte det var mye tryggere nå en tidligere men man veit jo aldri.Det er også muligt å få organisert båten som deks last forbi den mest belastede delen

  

Hvis du ikke ser noen umiddelbar rute fra asia til norge utenom adenbukt bør du vel egentlig ikke seile ut av Drøbaksundet...:-)

Du kan titte på hjemmesida mi, kanskje du kan få noen ideer. Se på linken "planning a voyage".

http://adventurequest.7hostfree.com/

Adenbukta ville jeg nok ha unngått, selv uten somalia-pirater. Somalia piratene opererer dessuten veldig langt ut fra Somalia, Aden i nord. Madagaskar i sør og Maldivene i øst. Seychellene er et risikabelt besøk.
Pirater er å regne med utenfor alle fattige land.
Pirat virksomhet finnes i Brasil, Venezuela, Nicaragua, Indonesia, Malaysia (Spesielt Malacca stredet) og til og med Albania.

Siden denne tråden stadig holdes i gang: Det er knapt noen nordområde-, Svalbard- eller Finnmarks-nyhet i dette landet uten at man besverger de eventyrlige mulighetene som åpner seg ved nedsmelting av isen i Nordpolbassenget og skipstrafikk gjennom Nordøstpassasjen. Kan skip, kan......?  Ragnar Kvam jr. seilte N-gjennom Stillehavet, opp Beringstredet og W- over til Wrangeløya ("En sjøreise til Sibir"). Hva med å bli en av de første som tar hele strekket fram til Vardø?

Jeg er ikke født i Vardø men kom der som liten gutt i 54 og flytta derfra med foreldrene mine i 66.

Skal gjerne seile fra Asia til Norge en gang og det hadde vært morro og vært innom Vardø etter å

ha passert Nordøstpassasjen.

Geir

RSS

På sorgenfri.com møter du likesinnede som liker seiling og da spesielt langseilere som digger langseiling eller jordomseiling.

© 2024   Opprettet av Sorgenfri.   Drives av

Skilt  |  Melde om et problem  |  Tjenestevilkår