Hei.

Noen som har seilt på kanalene gjennom europa.? (Kiel-Marseille)

Må man per dags dato inneha et såkalt kanal sertifikat? Og hvor får man evnt utsjekk på dette? :)

 

Mvh Ole

Visninger: 2270

Svar på dette

Svar til denne diskusjonen

Hei Ole og takk for sist ( jeg lå ved siden av rabalder på piratfestivalen og hadde med meg en liten sjørøvere jente )
Moss seilforening holdt kurs for serfikat for kanalene før. Kontakt de for du sikkert riktig info.

Legger ved noe info jeg fant på hjemme siden doms


Moss Seilforening vil den 19.mars, 2011, arrangere et kompetansegivende kurs for norske kanalseilere. Kurset vil gi deltakerne et godkjent kanalsertifikat, som vil være gyldig i alle land i Europa som er tilsluttet den såkalte ”CEVNI konvensjonen Kravet til et eget sertifikat på de europeiske kanalene, skyldes at en rekke europeiske land har tiltrådt CEVNI – forordningen. CEVNI står for ”Code Europèen Des Vois de la Navigation Intèrieure”, som betyr forskrifter for seilas på de indre vannveier.
Kurset vil bli gjennomført i Moss av FTLF (Foreningen til Langtursejladsens Fremme) i Danmark.

Kurset omfatter signaler og vikepliktregler på kanalene samt informasjon om etikk og sluseteknikk. Dagskurset blir avsluttet med en egen prøve. Nødvendig materiell vil bli tilsendt deltakerne før kurset.
Kanalskipperkurset forutsetter at deltakerne minst har båtførerprøven som bakgrunn og de må være medlem av FTLF som utsteder det formelle sertifikatet. Kostnad for kurset er NOK 2800 + obligatorisk medlemskap i FTLF: DKR 570,-

Mvh Sondre

Hei Sondre. Takk for sist ja.:) Hyggelig festival. Ligger du ute hele året?

Takk for informativt svar:)

 

Ja det var moro der :)
Jeg ligger ute anvhert år sån ca. Planlegger du noen vinter turer til vinteren?

Hei

Vi gikk gjennom europa på kanalene i fjor, 2012. Vi gikk Kielerkanalen, Stående mast ruten gjennom Nederland til Doordrecht og deretter på elvene og kanalene til Port St Louis du Rhone som er siste havn i ferskvann før en kort tur på havet til Marseille.

Vi ble ikke på noe tidspunkt spurt om vi hadde noe som helst kompetansebevis. Vi spurte mange av dem vi møtte i andre båter om dette kanalbeviset som vi hadde lest om, men ingen andre hadde det og de fleste hadde ikke hørt om det heller.

Du kan trygt droppe det og ferdsel på kanalene lærer du fort av å se hva andre gjør og ved å lese regler som finnes kartbøker og brosjyrer som fås i marinaene.

Vi har skrevet blogginnlegg og reisebrev om ferden vår i gjennom europa og du vil finne en del tips der både om ruter, kart og annet nyttig.

Se våre blogginnlegg på: Reisebrev Ellinor og John

Hilsen

John

Tusen hjertlig!:)

RSS

På sorgenfri.com møter du likesinnede som liker seiling og da spesielt langseilere som digger langseiling eller jordomseiling.

© 2024   Opprettet av Sorgenfri.   Drives av

Skilt  |  Melde om et problem  |  Tjenestevilkår