Da er jeg kommet et stykke på veien til båtkjøp i Karibien, jeg har funnet "drømmebåten" til en grei pris men jeg er usikker på hva som er lurest, å registrere båten i Norge eller under et annet flagg.... Er det noen som har ideer eller kanskje har vært igjennom prosessen?

Båten er produsert i USA, og registrert i Belgia og er CE registrert for få år siden.

Båten skal ikke til Norge eller Europa.

Visninger: 1343

Svar på dette

Svar til denne diskusjonen

Hei!

Er nasjonalitet bare et spørsmål om hva som er lurest?

For tilfeller som det du beskriver, fins Norsk internasjonalt skipsregister. Det gir deg rett til å seile under norsk flagg, men du slipper 25 % toll + hk-avgift som du vil få dersom du ifm kjøp tar båten hjem til Norge og registrerer den i det ordinære skipsregisteret eller Småbåtregisteret.

Lykke til!

Mvh

JanE

 

Takk for svar!

Når det gjelder båtens nasjonalitet så er det ikke bare et spørsmål om hva som er lurest, det er også et spørsmål om hva som er minst byråkratisk, tar kortest tid og som koster minst. Samtidig skal det selvfølgelig være lovlig.

Hei igjen!

Spørsmålet mitt var kanskje litt retorisk......

Slik du formulerer svaret, kan det umiddelbart synes enklest å beholde belgisk registrering. Da må du riktignok regne med en utfordring i at det belgiske registeret ikke uten videre godtar at du ikke har adresse i landet (som jeg går ut fra at du ikke har). Godtar de det, får du et belgisk nasjonalitetsbevis (for båten) og forplikter deg til å seile under belgisk flagg. Vil du det?

Byråkratiet og tidsbruken møter langturseilere gjerne hos immigrasjonsmyndighetene i "first port of call" i landene de kommer til. Jo enklere jobb du gir dem, jo raskere og lykkeligere går du derfra.

Var jeg deg, ville jeg derfor undersøkt hos NIS, som gir mulighet for norsk nasjonalitetsbevis - uten innførsel i Norge. Mange i din situasjon har gjort det før deg.

Fortsatt lykke til!

 

  

 

Hei!

Du kan også bruke NOR så lenge båten ikke kommer innom norsk grense, så betaler du ikke HK og MVA.

For å registrere båten i NOR er det enklest at båten er i et skipsregister nå.

Da trenger du bare en dokumentasjon på at det er rette eier som selger båten og slettelses attest fra registeret som den er registrert i nå. Snakk med NIS/NOR i Bergen.

Lykke til

NOR krever mye dokumentasjon; registreringer med ditto avregistreringer, bill of sale med ditto apostille, CE dokumentasjon osv.

Om båten er kjøpt i USA så kan dette med apostille være ganske strevsomt, fordi at på den siden av dammen er alt til salgs for penger.

Dog; det enkleste stedet å registrere en båt må være i Delaware, men det er ikke sikkert det er like genialt hele tiden å seile rundt med et amerikansk flagg.

Det er vanskelig å bløffe seg inn i EU, og man er ganske synlig. Det er ikke alle som vet at Noreg er utenfor EU, og det kan være bra når det kommer til spørsmål om VAT.

NOR er absolutt å anbefale fordi det er et kontor med norsk/engelsk talende mennesker der, som absolutt kan være gunstig når du skal selge båten.

RSS

På sorgenfri.com møter du likesinnede som liker seiling og da spesielt langseilere som digger langseiling eller jordomseiling.

© 2022   Opprettet av Sorgenfri.   Drives av

Skilt  |  Melde om et problem  |  Tjenestevilkår