Hei alle seilere! Jeg heter Oskar, er 18 år og drar på langtur sommeren 2015. I fjord sommer kjøpte jeg en albin vega ilag med en kamerat. Vi fikk med en slitt rullegenoa med furlex system, og et gammelt storseil.

Det jeg lurer på er hva som er mest praktisk på langtur i en så liten båt. Rullegenua, eller vanlig forstag med opphal, og et par forskjellige forseil?

Har hørt at formen på rullegenoa blir dårlig med tiden, og egner seg dårlig hvis du skal få mest mulig fart på båten. Kan også tenkes at det er enda mer arbeid om en rullegenoa revner midt på storhavet, og du må ned med den og sy.

Lurer også på om noen vet om noen gode seilmakere i utlandet(sverige, danmark, tyskland), som opererer med lavere priser enn norskepriser. 

Om noen har gode seil til salgs, er jeg også interresert. Trenger kryssfokke, stormfokk og storseil m hurtigrev.

Tar imot alle tips jeg kan få, så skriv gjerne om dere har noen innspill.Setter stor pris på alle svar!

Hilsen Oskar Einarsen 

Visninger: 1665

Svar på dette

Svar til denne diskusjonen

Hei Oskar, Siden ingen har svart deg så kommer jeg med mine synspunkter.

Jeg fester meg med 'mest praktisk for langtur-liten båt'.  

Først storseil, det er ikke for ingenting den heter 'mainsail' på eng.

Virkelig langtur seilere som John Vigor og Pardeys er enig at storseil skal være uten spiler.   

google 'mainsail without battens'.

The Pardeys er skeptisk til ruller seiler og si man skal aldri bli avhengig av en rullerseil .

De anbefaller et 'staysail' set opp på et stag man kan flytte på. Oft kalt Kutterstag  på norsk.

Staysail kunne du få opp og ned (det viktigst) fra cockpiten.

Man kan beholde genoa rullermekanisme og bruke en mindre høyskåret 'yankee'.

I sterk vind vil du kunne krysse med 'staysail' og revet storseil, med yankeen rullet på skinnet.

Noen vil si at båten er for liten til en kutter rig. Du har liten plass på fordekk på en Vega og jeg misunner

ikke den som må slåss med in stor genoa til sjøs. Noen har måtte gi opp og la rullergenoa slå seg ihjel. .Rullermekanismer på forstag er bra for *furling* men mindre bra for reving, etter min menning.

Nov 2012 kjøpte jeg en bianca 27 i Tønsberg. Samme lengde og bredde som en Vega, Seilene var i ustand. Jeg lånte en symaskin og reparerte dem i vinter og seilt rundt til hardanger i sommer 2013. Jeg vurderte å kjøpe et ny storseil. En seilmaker sa 'Jeg har ikke tid. Jeg kan klippe ut et seil og du kan sy det sammen selv.'. Han hadde en data styrte maskin som skar ut panellene og merket hvor duken skulle overlappe.Alle panellene blir nummerert. Pannellene settes sammen med smal dobbeltsidige teip og sys.

Jeg har nå min egen 'Pfaff 138' symaskin og en del utstyr til seil. Jeg foreslår at du ta utfordringen og lære å sy seil selv ,(det blir snart høst og en lang vinter) .Ferdigheten vil du har bruk for  når du er på langtur.

Både for å hjelpe deg selv og kanskje andre. $$$  £££

Det er mulig at du kan kjøpe seil ferdigsyd fra utlandet men blir de som du ønsker?

mvh Maurice Clement

Dødskul plan! Hadde gjort dette selv i min om jeg hadde kjent passende sprø personer som hadde villet være med som mannskap! 

Mange som har brukt vegaen til langturer, bla http://velocir.com/ og http://www.majasventure.com/cms/index.php/home-mainmenu-1 

Disse har masse bra løsninger som kan være en ide å sjekke ut. Om du har orginalmotor og trenger reservedeler si ifra, sitter på masse fra min gamle motor!

Mvh Bernhard Engelschiøn

Vega nr 625

synes du skal ta noen turer som mannskap først,, så ser du kjapt hva du bør prioritere 

Seile kan jeg. Egentlig var valget om forstag på kroker krystallklart på en så liten båt :) Men valget ble som sagt på kroker, og nå er vi i grunn kun på jakt etter noen ordentlige turseil, som passer til våres budsjett. Har vært i kontakt med Q sails i Tyrkia, men er litt skeptisk. Noen som har erfaringer med denne produsenten? 

RSS

På sorgenfri.com møter du likesinnede som liker seiling og da spesielt langseilere som digger langseiling eller jordomseiling.

© 2024   Opprettet av Sorgenfri.   Drives av

Skilt  |  Melde om et problem  |  Tjenestevilkår