Hei.
Lurer bare på om noen har synspunkter og kommentarer eventuelt erfaring i forbindelse med langtur med Viksund Goldfish.
Ser omtaler på nettet at det er en solid og sjødyktig båt men ingen omtaler vedrørende langtur, jordomseiling.
Setter pris på om noen kan si litt om dette.
I tillegg ønsker jeg også innput i forbindelse med Kings Cruiser, Maxi, Comfort og Vega. Hva anbefales av disse eventuelt andre. Båt til mellom 100- 200000.- Gjerne info om andre også, opptil 34 fot da det ser ut som det maks. Innenfor prisnivå.
På forhånd takk.

Visninger: 1135

Svar på dette

Svar til denne diskusjonen

HeiVet at Ragnar Thorseth reiste til New York via Grönnland  med en Viksund 31 sjark, som er på samme skroget. Den het Cleng Peerson. Jeg har aldri seilt en Goldfish, men det er vel först og fremst en motorbåt.

Vet om en Goldfish sommer gått Charter på Svalbard, samt en som har vært over Atlanteren.

Selv seiler jeg en Gambling 34, en båt jeg er veldig fornøyd med sjøegenskapene på. Seilte denne til Færøyene i 2014, samt Norskekysten nordover sen høst samme året og tidlig høst sørover igjen året etter.

Planen min er å ta denne på ekspedisjon igjen neste år, men vurderer å konvertere til stålskute og vurderer derfor å selge min dersom prisen blir rett.

Jeg vurderte også Kings Cruiser den gang jeg skulle ha meg båt for turen til Færøyene, Godt rykte blant langturseilere.

André

Hei! Jeg har aldri  seilt en Goldfish selv, men har observert den grundig fra et ståsted ombord i en langturmodifisert Willing 31. Oppfatter den som en ujålete og robust turbåt. Mange overdriver kravene til seilegenskaper, som om langtur er en slags forlenget regatta.

Som de fleste motorseilere er Golfish først og fremst en medvindseiler  - greit nok når du seiler i passatvinder, slik de fleste yachties  legger opp f eks en jordomseiling.  På kryss i kystnære farvann vil den oppleves langsom og tung å baute, med mindre man lærer seg noen knep (bakke fokka, hale mesanen opp i vinden, evt kuvende). Robustheten kommer ellers til sin rett i hardt vær.

Vil du ha mer rendyrket seilbåt, som seiler godt i alle vindretninger, går jeg god for en Willing 31. Se finn.no.

RSS

På sorgenfri.com møter du likesinnede som liker seiling og da spesielt langseilere som digger langseiling eller jordomseiling.

© 2024   Opprettet av Sorgenfri.   Drives av

Skilt  |  Melde om et problem  |  Tjenestevilkår