Merker:
Hei Erlend!
Seilte selv samme strekning i sommer, men hadde to nattseilaser. Ser uansett ut som en bra plan, dette. Skal du seile nå, er ikke gjestehavner noe du er avhengig av, sesongen er i stor grad over og du ligger gratis og greit ved alt som ikke er yttrykkelig privat. Selv ville jeg ikke gå inn til Tvedestrand og Flekkefjord, men i stedet valgt Lyngør og Lista eller Egersund. Ellers er det jo slik at vær og vind avgjør, viktigst er derfor å ha litt slakk slik at du kan ligge i havn en dag eller to mens det raser fra seg derute.
Fair winds og lykke til!
Mvh
JanE
Tusen takk for tips.
Et spørsmål siden jeg er ganske grønn i dette. Hvordan er det med havner? Hvordan vet jeg om jeg må betale eller ikke? Er dette godt merket? Jeg har aldri selv hat ansvar for å seile selv før, så jeg er litt i stadiet "alt må læres fra bunn".
Takk også for tips til rutevalg, det skal jeg sjekke ut.
Hei gjen!
Så å si alle tettsteder langs kysten har en kommunal allmenningskai, anlagt for å kunne ta imot båt- og skipstrafikk av ymse slag. I tillegg har ofte butikker, spisesteder, verksteder osv. egne brygger. Alt dette er angitt i "bibelen" for farende langs kysten - Den norske los. Du trenger bindene 2A, 2B og 3., se nettbutikken www.nautiskfritid.no . Hvor du må betale og ikke, finner du ut når du kommer dit. I september burde imidlertid det aller meste være gratis.
JanE
Jeg vurderer å seile selv da jeg ikke har fått særlig respons, men tar gjerne i med mannskap.
Rå tur du skal ut på! Personlig ville jeg byttet ut Horten med Åsgårdsstrand. Da kommer du litt lenger, og kommer til en bedre gjestehavn. Jeg ville også seilt rett fra Sirevåg til Haugesund! Det blåser mye sterk sønnavind på vestkysten om høsten, så du har ingen ting og tape på det, vi brukte ca 11 timer fra Sirevåg til haugesund. Innseilingen til STVG er lang og kjiip, så jeg ville prøvd og styrt unna der..
På sorgenfri.com møter du likesinnede som liker seiling og da spesielt langseilere som digger langseiling eller jordomseiling.
© 2024 Opprettet av Sorgenfri. Drives av