Seilbåt til kystseilas og havseilas, kult eller ratt? Utstyr?

Hei, vurderer å kjøpe seilbåt igjen etter å ha vært uten båt i 20 år. Nærmer meg pensjonsdalder og planlegger å seile langs kysten de første årene og så seile båten til Spania, Portugal, Azorene, Kanariøyene, Kapp Verde osv. om ca. 5 år. Jeg ser på ulike båttyper. Kan få kjøpt en Amigo 40 i Sverige for 210.000 SEK. ca. 1980. Den må momses inn til Norge, så ca. . Langkjølt fin båt. 31. fot. Alternativ: Omtrent samme størrelse (33 fot) er en Wauquiez Gladiator, finnekjøl. Ca 200.000 NOK. To til salgs i Norge. Begge ca. 1980. En med original rorkult. En ombygd til rattstyring. I praksis står det nok mellom disse to i Norge. Bor i Midt-Norge. En båt ligger i Sør-Norge. En i Nord-Norge, så begge må seiles hit. Regner med å seile en del aleine og lurer på om det er bedre med ratt da, enn med rorkult. Skal prøve å få sett begge i neste måned.

De er litt forskjellig utstyrt: Den i nord ligger på finn.no: http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=73861978. Ikke vindror, som jeg gjerne vil ha. Har montert daviter, blir den i veien? 

Den i sør har også mye utstyr: Ardic dieselvarmer, kjøelboks, elektrisk og is, nødpeilesender, værfaks, VHF, Ekkolodd, vindinstrumenter, kontakt for landstrøm og lading, vindmølle, vindror, elektrisk autopilot, redningflåte (må må på service), to dregger, cockpittelt, elektroniske kart og papirkart fra Norge ti Middelhavet. Ny motor i 1999, ca. 30 hk.

To spørsmål: 1. Om dere ser på lenka i båten nordpå og utstyrslista til båten sørpå, hva ville dere gått for?

                      2. Hva ville der valgt av styringsordning, kult eller ratt, når dere vet at jeg komme til å seile mye aleine og til dels over store havstrekk etter hvert.

Visninger: 971

Svar på dette

Svar til denne diskusjonen

Hei Roald!

Et fruktbart dilemma, dette! Min erfaring (10 år m 25'  Storfidra, åtte  m 31' Willing) gjør at  jeg ville holdt en knapp på Bodø-båten. Du får med deg gjenværende garanti-tid på maskinen,  dette vurderer jeg såvidt høyt at det mer enn kompenserer for ekstra kjøp av vindror. Daviter trenger ikke komme i konflikt med et slikt, avhenger muligens av type. (Trenger du davitene, egentlig?) Med vindror på soloseilas over lengre strekk, blir spørsmålet om rorkult eller ratt overflødig. Lykke til!

Takk!

Vh Roald

Hei 

Har en Comfort 30 til salgs. Ligger i Levanger. Se finnkode 62462991

RSS

På sorgenfri.com møter du likesinnede som liker seiling og da spesielt langseilere som digger langseiling eller jordomseiling.

© 2024   Opprettet av Sorgenfri.   Drives av

Skilt  |  Melde om et problem  |  Tjenestevilkår