Søker noen til å seile en Jeanneau Sun Odyssey 40 fra Hellas til Norge

Jeg har Sun Odyssey (40) - 1999-modell - som p.t. ligger i Hellas. Jeg lurer litt på å få den seilt hjem istedet for å frakte den på bil til Tyskland (og deretter seile til Norge). Er det noen som kunne tenke seg en slik seilas ? Det er usikkert om jeg får anledning til å seile med.

Vi har nettopp seilt båten en uke i Hellas. En behagelig og bra utstyrt båt (redningsflåte, dingy m/motor, solid 50 hesters Yanmar, GPS/plotter, nødraketter, etc).

Kontakt meg på email: evasstra@gmail.com

 

 

Visninger: 2791

Svar på dette

Svar til denne diskusjonen

Hei,

Hvordan har det gått? Har båten ankommet Norge eller ligger den fortsatt i Middelhavet?

Mvh

Trond

Hei,

nei, båten er nok desverre ikke kommet til Norge ennå. Hele historien har så langt vært ganske tragisk. Jeg hyret en person til å seile båten til Norge fra Hellas - Øystein Midtsundstad. Jeg kom i kontakt med ham ved at han svarte på meldingen min på Sorgenfri.

 

Midtsundstad stakk av med båten og ble etterlyst av Interpol i august. På bakgrunn av tips fra diverse marianer ble båten lokalisert i Ukraina. Midtsundstad ble tatt på "fersken" av Ukrainsk politi gjennom en koordinert Interpol-aksjon organisert fra Norge. Båten ligger nå i Ukraina.

Akkurat nå er jeg usikker på hva som er beste måten å få den til Norge. Det er ca. 10-12 dagers seilas fra Ukraina til Hellas.

Men i all verden.... bokstavelig talt. Det er jo ikke det mest kurrante sted å hente båt på, hverken på vei eller sjø. Har han gitt noen forklaring da? Ligger båten langs svartehavskysten, eller har den blitt seilt innover kanalene? Hva med tilstand på båten, er den like hel?

 

Det er jo helt tragisk hva verdens dustemikler kan finne på.

i 2007 hadde jeg også en 1999 mod. Sun Odyssey 40  faktisk, og hadde den ute i Nordsjøen et par ganger i et forferdelig vær så og si uten skader på båt. Sprayhooden fikk litt juling eller så gikk det bra med båten. Så jeg kjenner meg trygg på båttypen.

Hva ser du for deg av kostnader ved en evt. hjemseiling fra stedet den ligger nå?

 

Mvh

Trond

 

 

 

Du har nok rett i at det ikke er det mest kurrante stedet å hente båten fra, der den ligger nå, mest pga. den ekstra avstanden. Båten ligger i nærheten av Odessa i Ukraina, etpar-tre dagers seilas til Tyrkia. Pris på frakt over land fra Ukraina til Polen vil komme på noe over 120 tusenlapper.

Tilstanden på båten er OK, heldigvis ingen skader. Jeg investerte i nytt hovedseil i Aten rett før Midtsundstad stakk av med båten.

 

Om han har gitt en forklaring ? Ja, han sendte en mail til meg om at han hadde "ombestemt seg" i forhold til å seile den til Norge, og at han hadde seilt båten til Poros i Hellas og ankret opp der. Blank løgn. På tidspunktet da han sendte denne mailen var han allerede i Ukraina. Iht. Ukrainsk politi hadde de mistanke til at Midtsundstad hadde planer om å selge båten i Ukraina, så det var i grevens tid at Interpol aksjonerte.

 

Siden kassen min er bunnskrapt etter dette, er jeg litt usikker på hva som er beste måten å få den tli Norge på. Jeg er nok på utkikk etter pålitelige personer som kan tenke seg å ta dette som en langtur, evt. å dele opp i etapper. En seilas fra Ukraina til f.eks. Slovenia - ca. 3 uker - kan jo være en fin tur når det blir litt varmere i været.

Om det skulle bli jeg som seiler den hjem så har jeg hvertfall god erfaring med båttypen, D5L sertifikat, sikkerhetskurs offshore+stcw, vhf og en seiltur karibien - azorene bak meg. Vet du noe om værforholdene i området på vinterstid?

 

Trond

Hei Eirik!

Tragisk historie dette. Jeg kan kanskje hjelpe deg over tid siden jeg jobber i turnus med 4 uker på og 4 uker av (1st.styrmann på supply i nordsjøen-Den Helder i Holland for øyeblikket). Kontakt meg på mail ( sailorman7@hotmail.com ), så kanskje vi får til noe.

Med vennlig hilsen

Odd-Rune Lilleskare.

fy faen måtte manne fryse i mange vintre

Hej Jeg er Dansk!

Også jeg må sige at du virkeligt har været uheldig. Jeg kunne være interesseret i at sejle din båd hjem. Eller et godt stykke på vej.

Min bagrund er at jeg har sejlet i mange år . Jeg har båd i Caribien men ligenu er det hurrycanes sæsson og derfor ligger båden i marina og jeg selv er i Danmark. Min sejlads starter igen til november. Jeg har altså mange sommermåneder hvor jeg har mulighed for at sejle. Kig ind på www.suntrip.dk

Jeg hører gerne fra dig igen!

Freddy 

Hei, tror jeg har vært i kontakt med deg tidligere.

I hvilken tilstand er båten nå, og når tenker du den skal være hjemme?

Mulig jeg kan hjelpe deg. Ta kontakt på +47 924 26 310 eller finckenh@online.no

Mvh.

Åge

Hei Åge,

Kanskje vi skulle slå oss sammen og hjelpe han :-). Er påvei til stavanger med Hanse 415 til messen der. God tur nordover :-))

Hilsen Bjørn

 

 

Personen som stakk av med båten skule vert kjølhalt å brukt til ile!!!

Trenger du manskap til å få båten hjem må du bare ta kontakt.

RSS

På sorgenfri.com møter du likesinnede som liker seiling og da spesielt langseilere som digger langseiling eller jordomseiling.

© 2024   Opprettet av Sorgenfri.   Drives av

Skilt  |  Melde om et problem  |  Tjenestevilkår