Vi er 2 par som planlegger jordomseiling i 2013. Vi er nå midt i prosessen med å finne den perfekte båt for oss. Det vi har sett på så langt er langkjølt båt med sentrert cockpit, men det vi ser da er at vi sitter igjen med  eldre og kostbare modeller. Når vi ser på båter med normal kjøl og cockpit bak, ser vi at vi får en mye nyere båt til samme pris. Er det noen som kan hjelpe med å sette disse ulike kategoriene opp mot hverandre.

Argumenter vi har hørt er at langkjøl er sikrere båter, men vi spør oss selv om ikke en nyere båt bør være like sikker, eller sikrere, samt ha bedre seileegenskaper med dagens teknologi og kunnskaper?

Visninger: 9561

Diskusjonen er stengt for flere svar.

Svar til denne diskusjonen

Er det ingen som kan hjelpe meg med argumenter på valg av båt, langkjølet / vanligkjøl??

Hadde trengt noen tips!!

Et argument for langkjølet båt er den tåler mye bedre en "moderat" grunn støting en en finnekjølt. Dette er for meg en viktig ting på langtur. Er du uheldig med en kort/finnekjølt er det som regel omfattende skader ved relativt lette bunnkjenninger. Bakdelen med langkjølt er at de er tregere og holder dårligere høyde på kryss en finnekjølte båter. Man må legge sammen og trekke fra å finne ut hva en vil prioritere selv. Det å seile to par er en ting en bør overveie nøye, har en kompis som seilte for noen år siden sammen med et vennepar i hver sin båt, de ble spurt i flere havner "hvorfor seiler dere ikke en båt isteden når dere seiler samme turen" hvor han svarte: "det er vi for gode venner til". Uansett håper jeg dere får en kjempetur med den ene eller andre båten. Lykke til med forberedelsene! Mvh Finn

 

Hei Finn, og takk for svar!!

Helt ening med deg Finn, sikkerhet må være høyt prioritet på en lang seilas i ukjent farvann.

Spennende tema du bringer opp ” to par i en seilbåt jorda rundt” Vi har diskutert temaet, og er enig om at våre største utfordringer ikke vil bli været eller bølgene, men utfordringene med at 4 voksne skal bo så tett. Men det har også sine fordeler økonomi, vaktordninger, kompetanse mm. men du har et viktig poeng!!

Er det noen som har tips på hvordan en kan forebygge disse utfordringene (så langt det lar seg gjøre selvfølgelig), eller er det to par som har reist rundt jorda, og har erfaringer de vil dele?

Jeg har ikke vært jorda rundt, så langt derifra, men prøver meg likevel, da dette uansett er en interessant diskusjon. Spørsmålet ditt muliggjør mange svar, alt etter hvem du spør, og reiser også flere nye spørsmål. Ny eller bruktkjøpt båt? Hva er budsjettet? Hvor viktig (for deg/dere) er fart vs. f.eks. komfort? Jorda rundt tar fra ca. to år og oppover, alt opp til dere. Med to par, sammen så lenge, ville jeg (for min del) valgt en båt med to atskilte lugarer, hvor det begge steder var ståhøyde. Allerede her viser jeg at for meg vil komfort være viktigere enn fart. Tydelig atskilte lugarer får du f.eks. i en båt med sentercockpit og akterkabin. Finnekjøl, halvlang eller lang kjøl veier slik mindre i mitt valg. Etter den vanlige W-gående ruta følger man i hovedsak passat- og godværsbelter, båtskrogets utforming ift. sikkerhet er dermed ikke så avgjørende. Du får kanskje en knop eller så mer med en finnekjølt båt, men hvor avgjørende er det? Opp til deg/dere. Jo lettere båt, jo større utfordring ift. lasteevne og stabilitet, det ligger mao. mer der. Tenk dessuten på seilhåndtering, også i situasjoner underveis hvor halve mannskapet eller mer ligger nede. Personlig ender jeg derfor opp i en to-mastet, ketsj-rigget båt med sentercockpit, og de fleste av disse er mer og mindre langkjølte. Mange er sikkert helt uenige i dette valget, og der har du det. Lykke til, håper dette var til litt hjelp, i alle fall.

Hei Jan, og takk for svar!!

Budsjettet vårt på båt er ca 800 000,-, Vi har tanker om en tur på minst to år, så litt komfort føler jeg blir viktig for oss. Helt enig med deg med tanke på adskilte lugarer! Har du noen tips på Langkjøl/halvkjøl som har to aktercabiner?

Noen som har erfaring med å ligge i forpiggen ved større havkryssinger??

Utifra hva jeg har lest og hørt er alle enig om at en langkjølet båt er sikrere med tanke på grunnstøting, og sikkerhet er viktig. Men jeg sliter litt med å gi mye penger for en båt som har levd 20-30 år i konstant harde forhold som salt, vann, vind, sol og temperaturforskjeller påføre en båt over lang tid, og kanskje båten har krysset et par store hav på de årene. Er det teit av meg å tenke slik, spiller dette ikke noen rolle?

Finnes det nye båter med langkjøl/halvkjøl? 

Hei igjen!

Budsjettet tilsier en brukt båt, turen og størrelsen på mannskap en på noe rundt 37-40 fot .

Jeg mente ikke to akterkabiner, nok med en, for å muliggjøre smule privatliv, ikke minst ved havneligge.

Underveis, ikke minst over lengre havstrekk, er båten roligst midtskips, beste soveplass da er sjøkøyer i tilknytning til salong. Både i piggen og i akterkabin vil båten oppleves mer urolig, mest kanskje i piggen.

20-30 år gamle båter er ofte helt OK. Jeg ville ikke hatt skrupler med en pietetsfylt holdt båt fra 80-90-tallet, heller ikke eldre, dersom typen hadde alminnelig godt omdømme og besiktigelse og dokumentasjon på tilstand og utførte utbedringer/oppgraderinger virket bra. Vesentlig er evt. tegn til osmose i skroget, evt. behandling for slikt, videre maskin-propell-ror-styring og stående og løpende rigg. Seil er forbruksvare.

Ragnar Kvam jr. seilte jorda rundt i 14 år i en Bostrøm 37, finnekjølt en-master, prod på 80-90-tallet. Hans eneste, vesentlige innvending var maskinen, en VP med turbolader. Brukt vil en slik båt nå ligge ca. på ditt/deres budsjett. Den har romslig akterkabin, og innvendig forbindelse mellom denne og salongen. Kvams bøker er tilgjengelige hos Nautisk Forlag.

Ellers er det brukte svenske og finske båter, type Malö, Degerö, Finnsailer osv., alle tilnærmet langkjølte. Se finn.no. Personlig er jeg svak for Trintella IV, en hollandsk to-master fra 70-tallet. Ser at et medlem av Sorgenfrigruppa "Vi som seiler i Middelhavet" har en slik, SY "Nocturne".

Nye båter med langkjøl/halvkjøl fins, men innenfor antatt størrelse vil de nok ligge godt over budsjett. Se seilmagasinet.no -> seilbåtkatalogen.

Lykke til!

Mvh Jan

 Hei igjen Jan, og nok en gang takk for svar!!

Vi hadde tenkt en båt rundt 37-40 fot. Artig du skulle navne Ragnar Kvam Jr. jeg har lest alle 4 bøkene. Vi har vært å sett på en 37 Bostrøm, men det hva litt mye å gjøre...

Har aldri seilt to-master båt før, er det vanskelig, hvordan er det å seile evnt. alene? Hvordan er det å seile en ketch for en fersking?

Stemmer det at en langkjølet båt på f.eks 37 fot, er som en 32 fots båt innvendig?

Takk for båt tips!!

Hei igjen Paul Vidar!

Har ikke seilt to-master, men bøker og blader anbefaler slike for langturer, pga. mindre seil (tilnærmet samme flate, men delt på tre i stedet for to) og ergo lettere håndtering. Reveteknikken er annerledes, i bidevind over 10-12m/sek firer man storen og seiler på bare fokk og mesan. På lens seiler man uten mesan. Ellers har ulike typer ulike særtrekk, gjerne også helt individuelt. Ville ikke være redd for å prøve.

Har ellers ikke hørt om 37/32-forholdet før. Brukt på de båtene jeg kjenner, stemmer det ikke. Seiler selv i en finnekjølt Willing 31, der er salongen like romslig som på en 40-foter! Til to år på seilas kula rundt ville båten likevel vært for liten og trang.

Morgan Out Islander'n Nils Tarberg har lagt ut (under) ser i så måte ganske interessant ut!

 

jeg er helt enig med deg Jan Eriksen,,,

mitt første valg vill uten tvil være en to masters båt med to doble lugarer. derimot ville det hvert viktig for meg at den var langkjølet, farta har liten betydning, men man kan komme unna med en kolisjon med hval eller conteiner om man har langkjøl. det er også enklere å strand sette båten om man vil. men en langkjølet båt går jo som sagt dårligere på kryss og ellers vanskeligere å manøvrere i trange havner,

Du kan lese deg skakk på alt man absolutt må ha for å dra på tur – skal halvparten oppfylles kommer dere aldri i verden avgårde. Mange omtaler langkjølt båt med sentercockpit som helt obligatorisk, men de aller fleste reiser uten, og det går helt fint. Andre vil ha det til at båten må være produsert i svensk møbelsnekkerkvalitet for å duge, men igjen er det tusenvis av eksempler på de som har klart seg utmerket uten. Det gjelder å finne en balanse man selv er komfortabel med; tipper den største tabben vordende langturseilere gjør ved båtinnkjøp er at båten er så stor at man ikke har råd til å dra på tur.

Med 800k til rådighet og et ønske om to gode lugarer kan kanskje noe relativt moderne rundt 37 fot være tingen? Mye godt kan sies om eldre båter, men motorer som streiker og gammelmodige holdninger til komfort kan være greit å slippe. Min båt fra '86 har mye for seg, men jeg ser helt klart at komfort har gått fremover på noen områder.

Å bruke forpiggen under de lengre overfartene er ikke noe å satse på, men på disse strekkene er man jo ikke fullt så avhengig av å ha to velfungerende, separate kabiner. Noen er alltids på vakt, og man vet at det uansett dreier seg om en avgrenset periode. Det meste av tiden blir ikke brukt på åpent hav, så jeg tror det viktigste er å ha to kabiner (inkludert forpigg) dere føler er store nok til å leve noenlunde komfortabelt når dere er i nærheten av land.

Hei Thomas, og takk for svar!!
Det blir ikke en båt under 37 fot. og helst ikke over 40 fot. hører at det meste av priser stiger etter 40 fot. 

Hvilken båt har du kjøpt?

Morgan Out Islander, 41 fot. Langkjølt med sentercockpit.  Forcabin m/toalett, Aktercabin m/toalett. Meget romslig og solid bygd. 50 hk motor. 3 x 200 liter vanntanker, 1 x 200 liter dieseltank. Solpaneler, Vindgenerator, Gasskomfyr. Nesten nye kraftige seil sydd i Karibia (Barrow Sail, Trinidad)  Stor gennaker., 2 forstag, Baugspyd med plass for 2 anker. Daviter for 10 fot Carib gummibåt m/ 9,8 hk påhengsmotor.  Bimini (kalesje) med front- og sidevindu. Autopilot./Vindror. Kjøleskap m/fryseboks. Omfattende "bruksanvisning" - se vedlegg. Led navigasjonslys. Ligger i egen bøye/moring i Grenada, W.I.  Til salgs for Nkr. 250 000,-. Turbudsjettet gir anledning til å utstyre båten med topp moderne elektronisk navigasjonsutstyr - om det det en vil bruke pengene til - - - - - -

Vedlegg:

RSS

På sorgenfri.com møter du likesinnede som liker seiling og da spesielt langseilere som digger langseiling eller jordomseiling.

© 2024   Opprettet av Sorgenfri.   Drives av

Skilt  |  Melde om et problem  |  Tjenestevilkår