Valg av langturbåt - sorgenfri.com2024-03-29T00:15:27Zhttp://sorgenfri.com/forum/topics/valg-av-langturb-t?commentId=2880410%3AComment%3A63113&feed=yes&xn_auth=no..... i innlegget over sier j…tag:sorgenfri.com,2012-03-27:2880410:Comment:633892012-03-27T06:58:24.079ZPetterhttp://sorgenfri.com/profile/Petter
<p>..... i innlegget over sier jeg noen om "comfort container". Når det er sagt, så ser det ut som om denne Bavariaen her har fungert som ønsket - <a href="http://www.sy-empire.com/" target="_blank">http://www.sy-empire.com/</a></p>
<p>Kanskje de har noen råd å komme med?</p>
<p>//p</p>
<p>..... i innlegget over sier jeg noen om "comfort container". Når det er sagt, så ser det ut som om denne Bavariaen her har fungert som ønsket - <a href="http://www.sy-empire.com/" target="_blank">http://www.sy-empire.com/</a></p>
<p>Kanskje de har noen råd å komme med?</p>
<p>//p</p> Dere finner garantert mye god…tag:sorgenfri.com,2012-03-26:2880410:Comment:633792012-03-26T21:46:01.263ZPetterhttp://sorgenfri.com/profile/Petter
<p>Dere finner garantert mye god informasjon og prøvete løsninger her:</p>
<p><a href="http://www.morganscloud.com/" rel="nofollow" target="_blank">http://www.morganscloud.com/</a> og gjerne her <a href="http://www.morganscloud.com/category/boat-design-selection/" rel="nofollow" target="_blank">http://www.morganscloud.com/category/boat-design-selection/</a></p>
<p>Ta også en titt på ovni båter - fransk alu. og snakk gjerne med Hans Lange hos Lange Maritime i Asker. Hyggelig, serviceinnstilt og…</p>
<p>Dere finner garantert mye god informasjon og prøvete løsninger her:</p>
<p><a rel="nofollow" href="http://www.morganscloud.com/" target="_blank">http://www.morganscloud.com/</a> og gjerne her <a rel="nofollow" href="http://www.morganscloud.com/category/boat-design-selection/" target="_blank">http://www.morganscloud.com/category/boat-design-selection/</a></p>
<p>Ta også en titt på ovni båter - fransk alu. og snakk gjerne med Hans Lange hos Lange Maritime i Asker. Hyggelig, serviceinnstilt og kunnskapsrik fyr.</p>
<p></p>
<p>Jeg ville kanskje lagt meg opp mot Orust kvalitet (HR, Najad, Malø, etc). Heller en eldre veldholdt Orust båt enn en moderne flatbunnet "comfort container." - HR42E har mange seilt langt med og hatt det bra ombord.</p>
<p>Hvis dere vurderer båter i utlandet, ville jeg sjekket det nederlandske markedet. Fornuftige priser - og prutningsmonn - og generelt bedre standard på båtene enn de som har gått i middelhavet. For ikke å glemme kort vei hjem til Norge for eventuell oppgradering og fiksing av båten.</p>
<p><a rel="nofollow" href="http://www.botenbank.nl/nl/zeilboten" target="_blank">http://www.botenbank.nl/nl/zeilboten</a></p>
<p></p>
<p>Har selv vært gjennom prosessen med å vurdere langtursbåt og har havnet med en nederlandsk one-off med pilothouse og laget av alu, med svingekjøl og kutterrigg.</p>
<p></p>
<p>Lykke til!</p>
<p></p> Alltid god underholdning å se…tag:sorgenfri.com,2012-03-26:2880410:Comment:635622012-03-26T17:00:43.158ZFlemming Sveenhttp://sorgenfri.com/profile/FlemmingSveen
<p>Alltid god underholdning å se hva folk skriver når det gjelder anbefalinger. Som sagt det er ingen fasit. Men det som jeg tror er den vanskeligste saken her er å få 2 par til å trivest hele veien rundt......</p>
<p>Om dere skal på eventyr, samtidig bo lenge i en båt er det viktig å ha muligheten til å ha litt privatliv.</p>
<p></p>
<p>Kjøp en stor nok båt der en har 2 store lugarer og en stor salong, gjerne en dekksalong. Men kjøp en vellholdt båt! For 800 000 nok burde en klare å få en…</p>
<p>Alltid god underholdning å se hva folk skriver når det gjelder anbefalinger. Som sagt det er ingen fasit. Men det som jeg tror er den vanskeligste saken her er å få 2 par til å trivest hele veien rundt......</p>
<p>Om dere skal på eventyr, samtidig bo lenge i en båt er det viktig å ha muligheten til å ha litt privatliv.</p>
<p></p>
<p>Kjøp en stor nok båt der en har 2 store lugarer og en stor salong, gjerne en dekksalong. Men kjøp en vellholdt båt! For 800 000 nok burde en klare å få en 40-50 fots båt i god stand laget for langtur i dagens marked!</p>
<p></p>
<p>Prøv å seile å kose seg i 2 meters bølger i en lett moderne plastbåt og deretter prøv en tung langturbåt, du vil føle forskjellen :) </p>
<p></p>
<p>Driftkostnadene kan være større men det er en hel egen historie.</p>
<p></p>
<p>Men det viktigste er å komme seg avgårde, reis!</p> Hei Tom Victor!
Jeg har full…tag:sorgenfri.com,2012-03-22:2880410:Comment:632622012-03-22T23:38:03.795ZJan Eriksenhttp://sorgenfri.com/profile/JanEriksen
<p>Hei Tom Victor!</p>
<p>Jeg har full respekt for at du/dere tenker og gjør valg i de banene du gjør rede for her. Det fins ikke noen fasit eller vedtatte konvensjoner på dette. Vi er alle forskjellige som mennesker, har forskjellige preferanser og skal ideelt respektere hverandre for det. </p>
<p>Seilas i Europa er noe annet enn jordomseiling i stor grad basert på passatvinder og medvindseilas. Blant annet også fordi Europa har de havstykkene mange sier er/kan være de verste av alle:…</p>
<p>Hei Tom Victor!</p>
<p>Jeg har full respekt for at du/dere tenker og gjør valg i de banene du gjør rede for her. Det fins ikke noen fasit eller vedtatte konvensjoner på dette. Vi er alle forskjellige som mennesker, har forskjellige preferanser og skal ideelt respektere hverandre for det. </p>
<p>Seilas i Europa er noe annet enn jordomseiling i stor grad basert på passatvinder og medvindseilas. Blant annet også fordi Europa har de havstykkene mange sier er/kan være de verste av alle: Nordsjøen og Biscaya. I 2004 var jeg t/r over Nordsjøen i en langkjølt 25 fots båt. Det var en leksjon på flere vis. Viktigst av alt, sett sånn i etterkant: Forberedelser og atter forberedelser, på ymse slags utfordringer og eventualiteter, herunder også flere dager som ren motorbåt. Følgelig har jeg gitt meg fore å jobbe meg gjennom alle båtens kriker og kroker. Jeg er ganske sikker på at jeg vil få igjen for det, neste gang jeg er der ute og det drar seg ordentlig til. For det gjør det også, rett som det er.</p>
<p>Med den grundigheten du gir inntrykk av å gå til dette med, skulle du - uavhengig av andre preferanser - ha de beste sjanser for å ende opp med noe bra. Hopp i det og lykke til! :-)</p> Tja, "ulempen" med CE merking…tag:sorgenfri.com,2012-03-22:2880410:Comment:633402012-03-22T14:53:00.483ZTom Vhttp://sorgenfri.com/profile/TomVictorKolkin
Tja, "ulempen" med CE merking er at båten har et offesiellt stempel på hvor og hvordan den skal brukes. Går du utenfor disse normene som produsenten har satt så er det ditt ansvar. Et forsikringsselskap vil nok kverulere dersom de kan finne en grunn.<br/>
<br/>
Jeg kan ikke svare på ditt spørsmål, det må du nok spørre forsikringen om.<br />
<br />
Står litt her,riktignok Norsk selskap: <a href="http://www.norskesjo.no/media/april2011a.doc" target="_blank">http://www.norskesjo.no/media/april2011a.doc</a>
Tja, "ulempen" med CE merking er at båten har et offesiellt stempel på hvor og hvordan den skal brukes. Går du utenfor disse normene som produsenten har satt så er det ditt ansvar. Et forsikringsselskap vil nok kverulere dersom de kan finne en grunn.<br/>
<br/>
Jeg kan ikke svare på ditt spørsmål, det må du nok spørre forsikringen om.<br />
<br />
Står litt her,riktignok Norsk selskap: <a href="http://www.norskesjo.no/media/april2011a.doc" target="_blank">http://www.norskesjo.no/media/april2011a.doc</a> er ikke sikker på det der med…tag:sorgenfri.com,2012-03-22:2880410:Comment:633392012-03-22T14:17:03.599ZJohnny Wintherhttp://sorgenfri.com/profile/JohnnyWinther
<p>er ikke sikker på det der med mulig avkortning på forsikringa,, skulle gjerne hørt mere om det. det er jo mange som kjøper båt i andre land og seiler jorda rundt, båten blir reg i norge men er ofte ikke CE merket,,, dem er jo forsikret men hvordan dette stiller seg ved uhell-krav , det er jo litt interesant, vil det si at man da ikke kan forsikre en en båt som er kjøpt i utlandet uten at den er godkjent i eu?</p>
<p> </p>
<p>er ikke sikker på det der med mulig avkortning på forsikringa,, skulle gjerne hørt mere om det. det er jo mange som kjøper båt i andre land og seiler jorda rundt, båten blir reg i norge men er ofte ikke CE merket,,, dem er jo forsikret men hvordan dette stiller seg ved uhell-krav , det er jo litt interesant, vil det si at man da ikke kan forsikre en en båt som er kjøpt i utlandet uten at den er godkjent i eu?</p>
<p> </p> Jeg vil igjen poengtere at de…tag:sorgenfri.com,2012-03-22:2880410:Comment:633382012-03-22T13:19:43.270ZTom Vhttp://sorgenfri.com/profile/TomVictorKolkin
<p>Jeg vil igjen poengtere at dette er vårt syn, og en slags oppsummering basert inntrykk av utallige leste blogger og uttalte erfaringer fra langturseilere. Vi fant fort ut at skal vi vurderer alle båter fra år 1900-2012 som ligger ute for salg som ”potensiell”, så komme man nok ikke av sted med det første. Så, fakta må ned på et papir for å skille båter fra hverandre. Ting må konkretiseres, sånn funker vi i hvert fall. Noen annonser er fulle av svada, jeg kan ta utallige eksempler men det…</p>
<p>Jeg vil igjen poengtere at dette er vårt syn, og en slags oppsummering basert inntrykk av utallige leste blogger og uttalte erfaringer fra langturseilere. Vi fant fort ut at skal vi vurderer alle båter fra år 1900-2012 som ligger ute for salg som ”potensiell”, så komme man nok ikke av sted med det første. Så, fakta må ned på et papir for å skille båter fra hverandre. Ting må konkretiseres, sånn funker vi i hvert fall. Noen annonser er fulle av svada, jeg kan ta utallige eksempler men det gidder jeg ikke, all denne svadaen er ikke nyttig for oss, og bidrar til forvirring. Derfor lister vi kun ting som vi syntes er nyttige for vår bruk og poengsetter dette. Et sted må man dra linjen, og det har vi gjort. Andre er sikkert ikke enige, heldigvis er vår avgjørelse diktatorisk i denne sammenheng.</p>
<p> </p>
<p>Så en oppklaring og litt fakta. Vi har et stramt og lite budsjett. Vi har kun et år fri. Vi skal kun seile i Europa. Vi skal bo og bruke båten både hjemme og på tur. Kryssegenskaper er ikke viktigst, men det trekker selvsagt ikke ned. Vi skal ikke på regatta. Alle kjøltyper og cockpit løsninger kan brukes på langtur. Ingenting kan sikre deg mot dumhet. Dersom båten er CE merket, så bør det være kategori A siden man skal på havet. Feil bruk ihht. CE-merkingen kan gi avkortning på forsikring ved uhell. Du kan pusse båt til du blir grønn, du blir ikke sjømann av den grunn. En strøken gammel båt kan aldri bli en ny strøken båt.</p>
<p> </p>
<p>Jeg sett nok på dyre gamle båter med 3 ulike skruetyper på en rekkestøtte (noen skjønner sikkert hva jeg mener). Skal jeg bruke 500-800 tusen på båt så skal det være noe som føles ok å være i, og som står i stil med prisen jeg har betalt. Forhåpentligvis vil det, engang når vi skal selge, være en viss restverdi igjen da båten er fra dette århundre. Missforstå meg for all del ikke, jeg kjører gammel bil fra -95 og er ikke fin på det overhodet. Men, når man selger ”alt” og endrer livet så bør man sørge for at det man kan kontrollere blir bra.</p> er enig med deg Jan, jeg er p…tag:sorgenfri.com,2012-03-21:2880410:Comment:633342012-03-21T13:57:21.159ZJohnny Wintherhttp://sorgenfri.com/profile/JohnnyWinther
<p>er enig med deg Jan, jeg er på utkikk etter båt for tiden og bryr meg ikke døyten om kryssegenskapene,,, alle båter kan krysse, bare ikke like høyt.. om man ikke skal være med på regatta eller noe så spiller det liten rolle om man bruker noe ekstra tid,,, man er jo tross alt på langtur, og det er ikke tidsaspektet som er det viktigste her. jeg ville stole fult ut på en eldre modell så lenge jeg hadde sjekket båten grundig og gått gjennnom alt nødvendig,,, man kunne jo faktisk bygge gode…</p>
<p>er enig med deg Jan, jeg er på utkikk etter båt for tiden og bryr meg ikke døyten om kryssegenskapene,,, alle båter kan krysse, bare ikke like høyt.. om man ikke skal være med på regatta eller noe så spiller det liten rolle om man bruker noe ekstra tid,,, man er jo tross alt på langtur, og det er ikke tidsaspektet som er det viktigste her. jeg ville stole fult ut på en eldre modell så lenge jeg hadde sjekket båten grundig og gått gjennnom alt nødvendig,,, man kunne jo faktisk bygge gode båter før også ikke sant? det er jo en grunn til at dem fremdeles finnes og ikke ligger på bunnen av havet..</p> Med dette innlegget får emne-…tag:sorgenfri.com,2012-03-21:2880410:Comment:632532012-03-21T13:49:27.257ZJan Eriksenhttp://sorgenfri.com/profile/JanEriksen
<p>Med dette innlegget får emne-eier Paul Vidar en god illustrasjon på at svaret på hans spørsmål varierer med hvem som svarer. Mao. en variant av "smaken er som baken....".</p>
<p>Interessant, likevel, å dvele ved noen poenger i diskusjonen: </p>
<p>Kryss- eller lensegenskaper viktigst? Så å si alle jordomseilere fra våre breddegrader velger å seile W-over, med passatvindene, dvs. medvindsseilas. Unntaket fra passatvinder er N-lige del av Rødehavet og deler av Middelhavet (gitt at man går via…</p>
<p>Med dette innlegget får emne-eier Paul Vidar en god illustrasjon på at svaret på hans spørsmål varierer med hvem som svarer. Mao. en variant av "smaken er som baken....".</p>
<p>Interessant, likevel, å dvele ved noen poenger i diskusjonen: </p>
<p>Kryss- eller lensegenskaper viktigst? Så å si alle jordomseilere fra våre breddegrader velger å seile W-over, med passatvindene, dvs. medvindsseilas. Unntaket fra passatvinder er N-lige del av Rødehavet og deler av Middelhavet (gitt at man går via Suez), samt rundt Kapp det gode håp (hvis man går rundt Afrika). For oss norske kommer også distansen til/fra passatvindene, ca. 40 breddegrader. Jeg ser ikke helt at det skulle nødvendiggjøre at kryssegenskapene må veie tyngst.</p>
<p>Nyere og typegodkjente båter tryggere og bedre? Tja, tjo, kanskje det? Men - det er noe i tillegg til smak og "stil " som heter budsjett. Med begrenset budsjett kan du skaffe en eldre, relativt voksen båt og gjøre den "ship shape" vha eget arbeid. Jfr. skøyteseilere. Har du større budsjett, kjøper du deg kanskje noe nyere, og derved også fri fra en del arbeid. Jeg er sånn at jeg både liker litt eldre båter og arbeidet med å holde mitt eksemplar av arten i god stand. Jeg innbiller meg også at jeg ved det lærer litt både om sjømannskap og båtens egenskaper under ulike forhold. Jeg vil videre hevde at det er dette det uansett lander ned på.</p>
<p>Eller?</p> Vi holder på å kjøpe vår båt,…tag:sorgenfri.com,2012-03-21:2880410:Comment:631132012-03-21T11:38:22.584ZTom Vhttp://sorgenfri.com/profile/TomVictorKolkin
<p>Vi holder på å kjøpe vår båt, vi kommer til å velge en som ikke er for gammel (Max alder 1995). Båten skal være vår bolig en stund både før og etter turen så vi ønsker ikke ha en 80-talls båt. Den skal ha et godt utstyrsnivå med kvalitetsutstyr som er sikkelig montert, motor skal være perfekt stand og ikke ha gått mer enn 1500 timer. Båter uten dokumenterbare timer utgår fra vurdering totalt, jeg vet det er mange som ikke har timeteller i orden, synd for dem.. Båtens historie skal være kjent…</p>
<p>Vi holder på å kjøpe vår båt, vi kommer til å velge en som ikke er for gammel (Max alder 1995). Båten skal være vår bolig en stund både før og etter turen så vi ønsker ikke ha en 80-talls båt. Den skal ha et godt utstyrsnivå med kvalitetsutstyr som er sikkelig montert, motor skal være perfekt stand og ikke ha gått mer enn 1500 timer. Båter uten dokumenterbare timer utgår fra vurdering totalt, jeg vet det er mange som ikke har timeteller i orden, synd for dem.. Båtens historie skal være kjent (1 eier en fordel). CE merket Kategori A. Vi har ellers laget en liste over utstyr og poengsatt dette etter behov og kostnad, båter med høy poengsum vil vi vurdere. Jeg kan legge ut vår liste hvis du ønsker.</p>
<p> </p>
<p>Langkjøl eller ikke tar vi ikke stilling til, men med tanke på modellår blir det sikkert finnekjøl og moderne skrog. Kryssegenskaper er høyt verdsatt blant mange som har vært på tur leser og hører jeg. Vi har ikke poengsatt dette, men den trekker opp i totalvurderingen av båten. Samtidig ønsker vi ikke en båt som stikker for dypt, så det må bli en avveining.</p>
<p> </p>
<p>Perfekte båten: Ovni 395, men det blir i et annet liv..</p>