Vi er 2 par som planlegger jordomseiling i 2013. Vi er nå midt i prosessen med å finne den perfekte båt for oss. Det vi har sett på så langt er langkjølt båt med sentrert cockpit, men det vi ser da er at vi sitter igjen med eldre og kostbare modeller. Når vi ser på båter med normal kjøl og cockpit bak, ser vi at vi får en mye nyere båt til samme pris. Er det noen som kan hjelpe med å sette disse ulike kategoriene opp mot hverandre.
Argumenter vi har hørt er at langkjøl er sikrere båter, men vi spør oss selv om ikke en nyere båt bør være like sikker, eller sikrere, samt ha bedre seileegenskaper med dagens teknologi og kunnskaper?
Merker:
Diskusjonen er stengt for flere svar.
Viktig med god plass i - og solskjerming av cockpiten under langtur i varme strøk.
Hei
Interessant diskusjon dere tar frem her.
Liker innspillet nedenfor om Bostrøm 37, båten Ragnar Kvam seilte rundt i i 11 år. Dette er en solid og sjøsterk båt. Ett par i fra Kragerø, hvor jeg har hjemmehavn har også vært på langtur med Bostrøm 37, med gode tilbakemeldinger, og den type båt ligger innenfor deres budsjett.
Ett spørsmål. Er dere "fastlåst" på å handle båt i Norge? Grunnen til jeg spør er at seilbåt markedet i Europa har kollapset. Det er enormt gode kjøp man kan få til spesielt i middelhavsregionen, der en hel masse seilbåt relaterte selskaper har gått dukken, og markedet flommer over av billig seilbåt. Absolutt noe å vurdere. Fartøyet kan selges når dere er ferdige med turen, eller tolles inn når dere kommer tilbake. Alt opp til dere.
Ett godt poeng som en nedenfor tar opp er det å lese "for mye" på hva man skal ha med seg på langtur.Det er rett og slett ikke plass, og svært kostbart om man skal ha med seg "alt" som anbefales.
God og kritisk planlegging iblandet sunn fornuft hjelper dere langt på vei.
Som ansatt i Redningsselskapet og sjøoffiser med lang fartstid, så vil jeg anbefale alle som skal på langtur å ikke slurve med brann øvelser, mann over bord øvelser, reving i nattemørke og bruk av nød utstyr samt førstehjelps utstyr og teknikker. Jeg føler mange "glemmer" dette viktige punktet.
PS. skal dere ha hjemmeside underveis eller holde dere adskilt i fra "sivilisasjonen" ?
God seilas
Johnny Dolve
Hei Johnny, Ser mye på båt markedet rundt middelhavet, bruker denne nettsiden: http://no.yachtworld.com/ Kjenner du til noen andre nettsider? Middelhavet er absolutt en plass jeg vurderer å handle!!!
Det blir blogg, en del av opplevelsen er også å dele den.
Takk for tips om brann og redningsøvelse, dette er noen en MÅ drille på!!
Heisann.
Yachtworld er en stor og bra side, og det finnes mange andre bra sider, samt charter selskap som hele tiden fornyer sin flåte.
Dere må bare legge den Norske mentaliteten igjen hjemme... hehe.
Med det mener jeg at prisene som står oppført på yachtworld og forøvrig andre nettsider kun er veiledende. Det er rom for stor prutting og er det en "keen seller" så godtas ofte skambud. Se dere ut mange båter som kan være interessante, da slipper man å låse seg fast i en spesiell båt.
Det kan være lurt å gjennomføre selve handel og kontrakt via megler, da de kan garantere for at fartøy er fritt for heftelser. Avtal megler honorar på forhånd.
Om jeg selv skulle lagt ut på en slik tur, så ville jeg sjekket de båter på de billigste stedene som finnes.Det å farte rundt på marinaer å titte på kjøps objekter er en opplevelse i seg selv :)
Så vidt meg bekjent er Karibien, "der mange seilerdrømmer blir knust" ett sted der det er enormt gode kjøp å få. USA er meget rimelig, Hawaii har mye billig båt da mange Amerikanere gir opp retur seilingen fra Hawaii og tilbake til vestkysten av statene da den seilasen stort sett er en eneste lang kryssing..., og sist men ikke minst på New Zealand. Der finnes det masse billig båt, og en del meget solid materiell som er rigget for sydpol fart, så det er bare å sjekke opp og ned på nettet.
Husk å be om oppdaterte nærbilder av skrog og innredning før dere drar på båt befaring langt av sted :)
Om dere føler at dere ikke har god nok innsikt i båten dere vil kjøpe, så lei inn en "marine Surveyor" med gode referanser. Han er deres uavhengige takstmann. Det kan lønne seg om dere er usikre på avgjørelsene.
Johnny D
Vi holder på å kjøpe vår båt, vi kommer til å velge en som ikke er for gammel (Max alder 1995). Båten skal være vår bolig en stund både før og etter turen så vi ønsker ikke ha en 80-talls båt. Den skal ha et godt utstyrsnivå med kvalitetsutstyr som er sikkelig montert, motor skal være perfekt stand og ikke ha gått mer enn 1500 timer. Båter uten dokumenterbare timer utgår fra vurdering totalt, jeg vet det er mange som ikke har timeteller i orden, synd for dem.. Båtens historie skal være kjent (1 eier en fordel). CE merket Kategori A. Vi har ellers laget en liste over utstyr og poengsatt dette etter behov og kostnad, båter med høy poengsum vil vi vurdere. Jeg kan legge ut vår liste hvis du ønsker.
Langkjøl eller ikke tar vi ikke stilling til, men med tanke på modellår blir det sikkert finnekjøl og moderne skrog. Kryssegenskaper er høyt verdsatt blant mange som har vært på tur leser og hører jeg. Vi har ikke poengsatt dette, men den trekker opp i totalvurderingen av båten. Samtidig ønsker vi ikke en båt som stikker for dypt, så det må bli en avveining.
Perfekte båten: Ovni 395, men det blir i et annet liv..
Med dette innlegget får emne-eier Paul Vidar en god illustrasjon på at svaret på hans spørsmål varierer med hvem som svarer. Mao. en variant av "smaken er som baken....".
Interessant, likevel, å dvele ved noen poenger i diskusjonen:
Kryss- eller lensegenskaper viktigst? Så å si alle jordomseilere fra våre breddegrader velger å seile W-over, med passatvindene, dvs. medvindsseilas. Unntaket fra passatvinder er N-lige del av Rødehavet og deler av Middelhavet (gitt at man går via Suez), samt rundt Kapp det gode håp (hvis man går rundt Afrika). For oss norske kommer også distansen til/fra passatvindene, ca. 40 breddegrader. Jeg ser ikke helt at det skulle nødvendiggjøre at kryssegenskapene må veie tyngst.
Nyere og typegodkjente båter tryggere og bedre? Tja, tjo, kanskje det? Men - det er noe i tillegg til smak og "stil " som heter budsjett. Med begrenset budsjett kan du skaffe en eldre, relativt voksen båt og gjøre den "ship shape" vha eget arbeid. Jfr. skøyteseilere. Har du større budsjett, kjøper du deg kanskje noe nyere, og derved også fri fra en del arbeid. Jeg er sånn at jeg både liker litt eldre båter og arbeidet med å holde mitt eksemplar av arten i god stand. Jeg innbiller meg også at jeg ved det lærer litt både om sjømannskap og båtens egenskaper under ulike forhold. Jeg vil videre hevde at det er dette det uansett lander ned på.
Eller?
er enig med deg Jan, jeg er på utkikk etter båt for tiden og bryr meg ikke døyten om kryssegenskapene,,, alle båter kan krysse, bare ikke like høyt.. om man ikke skal være med på regatta eller noe så spiller det liten rolle om man bruker noe ekstra tid,,, man er jo tross alt på langtur, og det er ikke tidsaspektet som er det viktigste her. jeg ville stole fult ut på en eldre modell så lenge jeg hadde sjekket båten grundig og gått gjennnom alt nødvendig,,, man kunne jo faktisk bygge gode båter før også ikke sant? det er jo en grunn til at dem fremdeles finnes og ikke ligger på bunnen av havet..
Jeg vil igjen poengtere at dette er vårt syn, og en slags oppsummering basert inntrykk av utallige leste blogger og uttalte erfaringer fra langturseilere. Vi fant fort ut at skal vi vurderer alle båter fra år 1900-2012 som ligger ute for salg som ”potensiell”, så komme man nok ikke av sted med det første. Så, fakta må ned på et papir for å skille båter fra hverandre. Ting må konkretiseres, sånn funker vi i hvert fall. Noen annonser er fulle av svada, jeg kan ta utallige eksempler men det gidder jeg ikke, all denne svadaen er ikke nyttig for oss, og bidrar til forvirring. Derfor lister vi kun ting som vi syntes er nyttige for vår bruk og poengsetter dette. Et sted må man dra linjen, og det har vi gjort. Andre er sikkert ikke enige, heldigvis er vår avgjørelse diktatorisk i denne sammenheng.
Så en oppklaring og litt fakta. Vi har et stramt og lite budsjett. Vi har kun et år fri. Vi skal kun seile i Europa. Vi skal bo og bruke båten både hjemme og på tur. Kryssegenskaper er ikke viktigst, men det trekker selvsagt ikke ned. Vi skal ikke på regatta. Alle kjøltyper og cockpit løsninger kan brukes på langtur. Ingenting kan sikre deg mot dumhet. Dersom båten er CE merket, så bør det være kategori A siden man skal på havet. Feil bruk ihht. CE-merkingen kan gi avkortning på forsikring ved uhell. Du kan pusse båt til du blir grønn, du blir ikke sjømann av den grunn. En strøken gammel båt kan aldri bli en ny strøken båt.
Jeg sett nok på dyre gamle båter med 3 ulike skruetyper på en rekkestøtte (noen skjønner sikkert hva jeg mener). Skal jeg bruke 500-800 tusen på båt så skal det være noe som føles ok å være i, og som står i stil med prisen jeg har betalt. Forhåpentligvis vil det, engang når vi skal selge, være en viss restverdi igjen da båten er fra dette århundre. Missforstå meg for all del ikke, jeg kjører gammel bil fra -95 og er ikke fin på det overhodet. Men, når man selger ”alt” og endrer livet så bør man sørge for at det man kan kontrollere blir bra.
er ikke sikker på det der med mulig avkortning på forsikringa,, skulle gjerne hørt mere om det. det er jo mange som kjøper båt i andre land og seiler jorda rundt, båten blir reg i norge men er ofte ikke CE merket,,, dem er jo forsikret men hvordan dette stiller seg ved uhell-krav , det er jo litt interesant, vil det si at man da ikke kan forsikre en en båt som er kjøpt i utlandet uten at den er godkjent i eu?
Hei Tom Victor!
Jeg har full respekt for at du/dere tenker og gjør valg i de banene du gjør rede for her. Det fins ikke noen fasit eller vedtatte konvensjoner på dette. Vi er alle forskjellige som mennesker, har forskjellige preferanser og skal ideelt respektere hverandre for det.
Seilas i Europa er noe annet enn jordomseiling i stor grad basert på passatvinder og medvindseilas. Blant annet også fordi Europa har de havstykkene mange sier er/kan være de verste av alle: Nordsjøen og Biscaya. I 2004 var jeg t/r over Nordsjøen i en langkjølt 25 fots båt. Det var en leksjon på flere vis. Viktigst av alt, sett sånn i etterkant: Forberedelser og atter forberedelser, på ymse slags utfordringer og eventualiteter, herunder også flere dager som ren motorbåt. Følgelig har jeg gitt meg fore å jobbe meg gjennom alle båtens kriker og kroker. Jeg er ganske sikker på at jeg vil få igjen for det, neste gang jeg er der ute og det drar seg ordentlig til. For det gjør det også, rett som det er.
Med den grundigheten du gir inntrykk av å gå til dette med, skulle du - uavhengig av andre preferanser - ha de beste sjanser for å ende opp med noe bra. Hopp i det og lykke til! :-)
På sorgenfri.com møter du likesinnede som liker seiling og da spesielt langseilere som digger langseiling eller jordomseiling.
© 2024 Opprettet av Sorgenfri. Drives av