Hei alle seilere! Jeg skal seile svenskekysten i sommer. Er det noen som vet hva som er den typiske vindretning nedover svenskekysten fra Køster, og nedover mot marstrand er i Juni? Og ut fra skagengrenen mot Kristiansand? Seilte Norskekysten fra Oslo til Egersund forrige sommer, og da var det nesten bare Sydvest(Motvind). Håper på litt bedre vindforhold i år! :)

Oskar Einarsen 

Visninger: 1126

Svar på dette

Svar til denne diskusjonen

Hei Oskar!

Strekningen Koster-Marstrand-Skagen og videre til Kristiansand er, som din seilas til Egersund i fjor, en del av Skagerrak, med i hovedsak samme eller nær beslekta vindsystemer. Er det solgangsvind, vil den følge kysten med land skrått inn til venstre. Dvs. at den SW-vinden som gjerne blåser opp Sørlandskysten og som kan gå på S inn Oslofjorden, gjerne går mer på W og NW jo lenger ned på Svenskekysten du kommer. Der ligger det muligheter som lar seg utnytte.

Er det vedvarende SW eller W-lig vind, gjerne litt hissig, er min erfaring at den gjerne dekker hele Skagerrak. I så fall blir vindvinkelen Marstrand-Skagen veldig skarp. Bedre da med en avstikker til Østerby på Læsø og så opp til Skagen derfra.

Noen år har N og NE-lige vinder vært fremherskende i Skagerrak. Skulle det slå til, har du kremforhold hele veien, bortsatt fra om du velger å ta avstikkeren til Læsø. Da ligger Skagen rett i vindøyet.

Mht. Skagen-Kristiansand, husk at du får motstrøm ca 1 kn straks klar av Grenen, og at du får tilsv. medstrøm når du kommer nær norskekysten. I vinder mellom S og W der gir det gjerne ganske rotete sjø, hold deg derfor i tilfelle godt klar av land, evt. gå innaskjærs.

Fair winds og lykke til!

Mvh JanE

Tusen takk for et så utfyllende og bra svar Jan! Nå blir det mye lettere og planlegge! Ha en fin sommer videre! :) 

Sommerhalvåret må du regne med 70% mellom syd og vest.

Yess! Tusen takk for svar Bjørn!

Prøv app'n pocetgrib.com i AppStore ;-)

oi, dette var kjekt å vite. Jeg "stjeler" litt info fra denne samtalen :)

RSS

På sorgenfri.com møter du likesinnede som liker seiling og da spesielt langseilere som digger langseiling eller jordomseiling.

© 2024   Opprettet av Sorgenfri.   Drives av

Skilt  |  Melde om et problem  |  Tjenestevilkår