Var akkurat i kontak med sjøfartsdirektoratet ang. identitetsbevis på skuta, i og med at jeg skal på langtur nå til sommern tenkte jeg det kunne vært greit å ha.

Men, det viste seg å ikke være så lett. Først måtte jeg registrere skuta i skipsregisteret, noe som medfører at de må ha all dokumentasjon på tidligere eiere + mye mer helt fra båten var bare bebisen på verftet..

De kunne ikke utstede noen annen form for bevis på at skuta er mi og at jeg seiler under Norsk flagg.

What to do?? Det blir vel fort problemer under veis hvis jeg ikke har identitetsbevis på skuta..?

Visninger: 4203

Svar på dette

Svar til denne diskusjonen

Dette er et problem, har lest om andre som skal på langtur som har ordnet dette via Svensk Seilforeninger men kan ikke huske hvilken det var, søk på nette så finner du det kanskje der.

Hm, Svensk seilforening? skal prøve å finne ut mer om det..

Om du ikke klarer å skaffe all nødvendig historikk finnes det en alternativ fremgangsmåte gjennom sjølovens §35:

«Dersom eieren av et norsk skip mangler registerhjemmel og det er umulig eller uforholdsmessig vanskelig for eieren å skaffe seg hjemmelen på annen måte, kan eieren få hjemmel ved å erverve dom for sin rett til skipet gjennom søksmål mot mulige rettighetshavere under ett og la dommen registrere.»

Dette innebærer mye tid og noen tusenlapper i rettsgebyr, annonsering i Norsk Lysningsblad osv.

Hvorvidt du faktisk er avhengig av å få skuta inn i Skipsregistrene aner jeg ikke. Hadde vært interessant å høre noe fra de som er mer enn sofaseilere.

Ja, hun damen fra skipsregisteret nevnte det også, men det høres ut som en megen tungvint og krevende prosess.. da tror jeg heller jeg lar det være og satser på at det går bra..:/

Utrolig rart at det skal være så tungvindt å få et bevis på at jeg seiler under Norsk flagg og at båten er min!?

Hei

Jeg så et tips her tidligere om at Småbåtregisteret utsteder Båtkort på engelsk og et eierbevis på engelsk, og at dette godtas overallt i utlandet. Jeg sendte inn utfylt skjema som jeg fant på www.redningselskapet.no/sbr i en mail hvor jeg bad om å få utstedt "Confirmation of registration and ownership". Etter noen dager fikk jeg Boatcard og et skjema som viser at jeg eier båten. Jeg snakket med folkene i småbåtregisteret og de var meget hjelpsomme.Eierbeviset og det engelske båtkortet i tillegg til den vanlige registreringen kostet ingenting ekstra.

Hilsen John

Tusen takk for tipset! Det høres ut som en god løsning. Fant ut at det koster omlag 12 000kr hvis jeg skal gå igjennom tingretten og da må jeg i tillegg dokumentere eierforhold 10 år tilbake i tid. dette er jo helt hinsides spør du meg...

jo,,, men dem krever en del dokumantasjon dem og som kan være vanskelit å etterleve::::

Nyregistrering

Ved nyregistrering skal eierforhold på båt/motor dokumenteres for de 3 siste årene før registrering.

a) Er båt/motor kjøpt hos forhandler, skal kopi av faktura eller kontrakt med forhandler vedlegges. Kontrakten må være signert               av kjøper og selger.           

Både på faktura og kontrakt er det viktig det fremgår hvem som er selger, hvem som er kjøper og hva det er man har kjøpt.
b) Hvis du kjøper båt/motor hos forhandler, er stempel og signatur i fra forhandler på nyregistreringsskjema/garantikort gyldig               eierdokumentasjon. c) Kopi av tolldeklarasjon fra innførsel av båt/motor skal legges ved dersom båt/motor er privatimportert. d) Hvis båt/motor har skiftet eier gjennom salg mellom privatpersoner etter kjøp i fra forhandler/privatimport, skal kopi av               alle kjøpekontrakter legges ved sammen med kopi av faktura eller kontrakt i fra kjøp.           

• Signerte bekreftelser fra privatpersoner der de bekrefter at de har solgt båt/motor til …, kan erstatte kjøpekontrakt ved               salg mellom privatpersoner. • Ved dødsfall erstatter skifteattest kjøpekontrakt.
e) Er båten selvbygget, skal kopi av kontrakt for leie av støpeform, kopi av kvitteringer på kjøp av halvfabrikat og/eller materialer               brukt i konstruksjon legges ved. Bilde(r) av båten kan legges ved for å dokumentere produksjonen. Ved selvbygg der båten er               bygd fra grunnen av, dvs. den er støpt/sveiset/snekret av eier, trenger ikke båten CE–merkes. Det trenger den heller ikke               hvis den selges etter at det har gått 5 år i fra ferdigstillelse. Hvis båt skal selges før det har gått 5 år i fra ferdigstillelse               må båten CE–merkes.
Ved selvbygg basert på halvfabrikat, påbegynt før 1. januar 2006 trenger ikke båten og CE-merkes. Det trenger den heller ikke               hvis den selges etter at det har gått 5 år i fra ferdigstillelse. Hvis båt skal selges før det har gått 5 år i fra ferdigstillelse               må båten CE-merkes. Ved selvbygg basert på halvfabrikat, påbegynt etter 1. januar 2006, skal båten CE-merkes før den tas i               bruk. CE-merking dokumenteres med samsvarserklæring.           

Ja, jeg fant fram til de samme reglene og kuttet ut tanken på registrering i SKIPSREGISTERET da båten er fra 1982, og jeg vet ikke hvem som har eid den tidligere.

Jeg kontaktet derfor SMÅBÅTREGISTERET og fikk utstedt båtkort på engelsk og "Confirmation of registration and ownership". De krever minimalt med dokumentasjon og det kostet meg 250 kroner.

Tips om denne framgangsmåten fant jeg her på Sorgenfri fra noen som hadde reist på langtur og brukt dette papiret uten problemer.

Vi har vært igjennom samme mølla og det virker som om skipsregostrene og sjøfartsdirektoratet ikke er samkjørte i det hele tatt, hva angår lover og regler for å utstede nasjnalitetsbevis. Vi ga de ei lekse og fortalte hva vi syntes om praksisen, og etter noen runder på telefon fikk vi utstedt dokumenter uten alle papirene. Ikke gi opp. Gi gass! Lykke til!

Jeg har selv kjøpt båt utefor Norge flere ganger både over og under 15 m og er glad for at det er slik.

Det er betryggelse å vite at du kjøper båt av rettmessige eier

Jeg kjenner et tilfelle hvor en var i ferd med å avslutte en handel, men manglet noen papirer.

Det viste seg at båten var tyvegods og alle pappir var falske, dette ble oppdaget av NOR/Sjøfartsd.

Her var det snakk om 2 mill.  Men kan være enig at det i noen tilfeller kunne vært noe enklere for dem som har eiet og kjøpt båten i Norge.

Jeg skjønner poenget ditt Kjell.

Noen som vet hvilke problem jeg eventuelt står ovenfor uten disse papirene der jeg skal seile?

Identitesbevis må du ha men ikke nødvendigvis frå NOR/Sjøfartsdirektoratet, eierbevis frå Redningsselskapet kjenner eg ikke men vil sikkert bli godtatt. Det er tre papirer vi alltid blir spurt om når vi sjekker inn på havnekontoret og det er Identitetsbevis, Forsikring certifikat ( ta gjerne med på flere språk) og Pass.

RSS

På sorgenfri.com møter du likesinnede som liker seiling og da spesielt langseilere som digger langseiling eller jordomseiling.

© 2024   Opprettet av Sorgenfri.   Drives av

Skilt  |  Melde om et problem  |  Tjenestevilkår