Var akkurat i kontak med sjøfartsdirektoratet ang. identitetsbevis på skuta, i og med at jeg skal på langtur nå til sommern tenkte jeg det kunne vært greit å ha.

Men, det viste seg å ikke være så lett. Først måtte jeg registrere skuta i skipsregisteret, noe som medfører at de må ha all dokumentasjon på tidligere eiere + mye mer helt fra båten var bare bebisen på verftet..

De kunne ikke utstede noen annen form for bevis på at skuta er mi og at jeg seiler under Norsk flagg.

What to do?? Det blir vel fort problemer under veis hvis jeg ikke har identitetsbevis på skuta..?

Visninger: 4212

Svar på dette

Svar til denne diskusjonen

Hvor kan jeg få identitetsbevis fra da, om ikke fra sjøfartsdirektoratet?

Det er kun Sjøfartsdirektoratet som kan skrive ut, men går ut frå at eierbevis frå Redningsselskapet er godt nok bevis på havnekontorene.

skulle gjerne hatt tak i en konsulent for slikt..

jeg driver og planlegger ett kjøp i caribien,, båten er ikke ce godkjent man har ett selskap som skal stå for det når båten kommer hit... men::: jeg tenker å kjøpe båten der, få eierskapsbevis og seile den jorda rundt hvertfal 1 gang før jeg kommer hjem med den for inntolling,

men.... det viser seg å være nermest umulig å få eierskapsbevis både fra nor nis og småbåtregisteret siden det alltid vil være ett eller annet dokumentasjon som er håpløs å få tak i siden kravene er så annerledes fra norge og usa..

er nær å gi opp og be nor nis og småbåtreg ,,, kysse meg en viss plass

Underlig. Jeg fikk i 2009 skaffet identitetsbevis for min båt, en Willing 31, uten problemer. Gjorde det via Sjøfartsdirektoratets nettsider, se http://www.sjofartsdir.no/veiledninger/fritidsfartoy-7-15-meter/. Dokumentet jeg mottok, har norsk og engelsk tekst, og er en attest for fartøyets navn, mål, produsent, byggenummer, hjemmehavn, kjenningssignal og hvor ombord dette er plassert. Dokumentet er merket KS-0299BE. Lykke til, håper det ordner seg.

Jepp, var dette jeg også fikk i 2004. 

Jeg fikk det samme i 2006, uten problemer. Er reglene endret?

Husker da jeg skulle på langtur. Ringte sjøfartsdirektoratet og de sendte en for å måle båten, videre måtte jeg har den internasjonale koden skjært inn på et sted i skroget. Jeg fikk da et dokument utstedt fra sjøfartsdir. Det var i 2004, har disse reglene endret seg da?

Ring å snakk ned saksbehandler, en dialog med en som kan unntakene like godt som kravene!
Vi kjøpte tysk båt og det viktigste var slettebekreftelsen fra registeret Tyskland (på historie siden).... Dette skulle bli forenklet i 2007......

Om det ikke ordner seg med papirene kan du alltid bli medlem i Svenska Kryssarklubben... de gir ( koster ca 1000 sv kr) deg registreringshandlinger om du har kjöpekontrakt og noen som kan bevitne at det er din båt. Vi har seilt jorden rundt en og en halv gang med det, så det funker...

om man blir medlem i svenske kryssarklubben og får papirer derfra, må man ikke da seile under svenskt flagg??

Hei.

Har vært samme situasjon med NIS/NOR.

Fant da ut i etterkant at det er en mulighet å melde seg inn i norges seilforbund og få et seilnr., for så i etterkant registrere båten i KNS.  KNS båtregistrering mener jeg kan gi ut et identitetsbevis på lik linje som svenska krysserklubben, og som er på engelsk.  Da har du mulighet til å føre norsk splittflagg også!

Jeg har kjøpt båten min i Sverige og tok kontakt (tlf: +4684482880) med Svenska Kryssarklubben - www.sxk.se. De utsteder internasjonale eiersertifikater. De har medlemmer og kontaktpersoner i 40 land. Du fyller ut et skjema på hjemmesiden og blir medlem. Senere sender du kopi av kjøpekontrakt pr post.

RSS

På sorgenfri.com møter du likesinnede som liker seiling og da spesielt langseilere som digger langseiling eller jordomseiling.

© 2024   Opprettet av Sorgenfri.   Drives av

Skilt  |  Melde om et problem  |  Tjenestevilkår