by pederok on 21 Dec 2007, 11:27

Vil på det sterkeste advare mot Volvo Penta motor, iallefall av eldre årgang, når man skal på langtur. Reservedeler er vanskelig å få tak i og alltid mye dyrere enn reservedeler til andre motorprodusenter. På Sorgenfri hadde vi en pågående kamp med vår Volvo Penta 13 hester i alle de fire årene vi var ute.Peder O. Krogh
sorgenfri.com
pederok

Svar:
by abenum on 05 May 2008, 12:22

Har en gammel volvo penta 1978 modell i min båt. Den synger på siste verset og jeg gleder meg til å få byttet. Men er veldig i tvil på hva som er ett godt bytte. Drømmer om langtur en gang og har lyst på en kraftig solid stillegående motor jeg kan få deler til i hele verden. Noen som har anbefalinger.abenum

Svar:
by pederok on 06 May 2008, 20:59

Min anbefaling går til Yanmar. Men dersom du har en liten båt ville jeg sett på om du kunne klart deg med en Yamaha utenbordsmotor.Peder O. Krogh
sorgenfri.com
pederok

Svar:
by KafteinØL on 13 May 2008, 00:04

Båten min har loggført ca. 140000 nautiske mil. Her er det en Yanmar 48 hk som har gått over 10000 timer. Den fungerer alltid helt perfekt. Har aldri hatt noe som helst tull med den utenom en stopp pga. dieseldyr i tanken. 10000 timer er en kjempehøy gangtidsum tatt i betraktning at det er en seilbåt.KafteinØL

Svar:
by abenum on 17 May 2008, 21:43

Hei, og takk for tips! Båten vår er 32´ med innendørs-motor (volvo penta 21hk). Vi har også fått anbefalt Lombardini motor. Hva tror dere? Båten veier 5 tonn, og vi tenker litt på å gå ned i heste krefter. Kanskje helt ned til 13hk. Hva tenker dere om det? Er det noen som har tips til gode verksteder i Norge/Sverige eller Danmark? Vi bor i Bergen, men det er jo verdt å ta turen til våre naboland hvis det blir mye billigere. Mye spørsmål her gitt!
Forsatt god 17.mai!
Andreas og Groabenum

Svar:
by pederok on 18 May 2008, 10:35

Kjenner ikke til Lombardini desverre. Når det gjelder å gå ned i hk. er jeg litt usikker. Når man først skal ha en innenbordsmotor ville jeg heller hatt en for stor enn for liten. Jeg husker ved et par anledninger med Sorgenfri i Stillehavet der vi ikke klarte å komme oss inn i noen laguner da strømmen rett og slett var for sterk for vår 13 hk. Volvo Penta. Sorgenfri er vel også omtrent 5 tonn.Peder O. Krogh
sorgenfri.com
pederok

Svar:
by Buzzyno on 26 Jun 2008, 03:41

Hei.
Jeg er den formening at Volvo Penta "SUCKS".

Vi ligger for tiden i Ponta Delgada og venter paa en vibrasjonsdemper som skal monteres
paa motorens svinghjul og trees paa gearboxens/saildrivens aksel. Denne delen har vi naa
ventet 4 uker paa, ikke nok med det. Volvo P sitt noe spesielle datasystem gjoer at en ikke
faar automatisk tilbakemelding om delen ikke er paa lager, dette kostet oss 10 dager i
unoedig venting, en tid vi kunne brukt til aa finne en alternativ loesning. Vi fikk etterhvert
vite at delen ikke finnes paa lager, NOWHERE WORLD WIDE paa en av verdens mest
produserte seilbaatmotor, delen maa lages foerst.

Vi sitter naa aa venter paa en brukt del fra Norge som blir oppholdt av en lite samarbeidsvillig
dame i DHL Express, Lisboa. Delen brukte under et doegn fra Krageroe til Lisboa, hvor den har
sittet de siste 5 dager; fire timers flyreise herfra.

Konklusjon:
Volvo P(P=Problem) er et selskap som hverken har et profesjonelt delelagersystem eller et
profesjonelt forhold til delekunder, naar man ser dette i sammenheng med Volvo P's hoeye
delepriser maa noedvendigvis konklusjonen bli:

1 - Volvo P bryr mest seg om aa selge nye motorer til baatfabrikanter!
2 - Volvo P bryr seg lite om de kundene som allerede har motorene i sine baater!

Resultat:
Seileplanen til meg og mine venner og deres droeyt ett aar gamle soenn blir redusert til en
ren transport-etappe. dette i motsetning til seilas opp Irskesjoeen med besoek i England og
Irland, samt seilas gjennom Skottlands, Caledonian Canal.


Trond - Mannskap paa SY Vision http://www.vision1.no

Visninger: 1199

Svar på dette

Svar til denne diskusjonen

Hei igjen.
Ja, det var jeg som skrev det forrige innlegget. Jeg var noe frustrert og oppgitt da jeg skrev
det, men meldingen ville vært den samme om jeg skrev innlegget i dag!
Problemet er ikke motoren, for den tikker og går som den skal. Nei, problemet oppstår når
en trenger deler. Da skal systemet i servicenettverket helst fungere.

Jeg kan ikke fri meg fra denne tanken. Hva har gjengen i toppen å si, om det mange av oss
langturseilere synes om Volvo Penta. Volvo P har i alle fall en lang vei og gå, før jeg er overbevist
og klar for å montere en Volvo P i min båt.

Hadde også vært intressant å høre hva andre langturseilere har å si om det grønne monsteret!?

Trond

RSS

På sorgenfri.com møter du likesinnede som liker seiling og da spesielt langseilere som digger langseiling eller jordomseiling.

© 2024   Opprettet av Sorgenfri.   Drives av

Skilt  |  Melde om et problem  |  Tjenestevilkår