noen må begynne,

Jeg skal ha et skikkeligt anker, og har landet på Rocna 25 kg,  vet at dette er mye på vår båt,  men jeg vil såve godt,

hva med erfaringer ?

Ser at mange Tyske båter bruker dette mye billigere Bugel ankeret.  vet ikke om det er fordi det er billigt, eller om det sitter veldig bra ?

Spade er også et bra anker, men dyrt. og flate(m2)  er mindre en hva Rocna har i samme velt klasse.

What say you all. ?

 

Geir ove

Lagoon 380

#637

 

 

Visninger: 1915

Svar til denne diskusjonen

Rocna ankeret har jeg ikke prøvd, men det omtales her i Karibia som et godt anker.  Selv har jeg Bruce anker, som jeg er svært fornøyd med.  25 kg er slett ikke for mye.  Men vel så viktig er ankerkjettingdimensjonen.  Jeg har en krafitg dimensjon og det gjør underverker.  Tygden i kjettingen virker til at den ligger langsetter bunnen selv når det blåser friskt.  Jeg legger også ut kjetting etter at hanefoten er satt.  Kjettingen virker da som et "lodd" og gir myke bevegelser i båten når det blåser og bølger.  Mange norske båter som kommer til Karibia viser at de har lite erfaring med ankring hjemme.  Generelt synes jeg de har for lett ankerkjetting og anker.  Har også seilt enskrogsbåt her i Karibia og byttet fra IOR anker til Bruce.

 

Hei, Nils.

Ja Rocna sitt skjema gir 20kg anker for min båt L380,  så da går jeg opp til 25kg, og har 10mm kjetting.

og legger ut minimum 5 ganger dybde,  

Her hjemme på berget blir det jo somregel å ligge i lune viker, med tauverket godt i land, lit anderledes nede hos deg.

Hej Geir

 Jeg bruger et 25 bruce anker på min 40 fods one off katamaran den vejer ca 6500 kg den ligger fint selv i 30 sekuntmeter vind

 

Har kjøpt et 25 kg Rocna selv, men måtte forhøye pulpit for å få plass foran - i tillegg flytte lanterne. Testene er jo veldig bra, men jeg har ikke fått prøvd det ennå. Det viktigste jeg tenkte fortelle er at ankereet selges i Strømstad hos Sleipner - syd for havna - for ca 4250 svenske - tror de har to stk igjen. Her hjemme koster det mye mer..

Vi akal seile i 2-3 år og har 80 m kjetting (dessverre bare 8mm) og har en Bavaria 40 Ocean - ca 8500 kg. Planlegger seile 2-3 år - og ha dette som hovedanker.

Du får ha god tur, og takk for tipset,  prisen er den laveste jeg har sett på et slikt Rocna.

Danmark ligger på ca 5700.- i pris.  for et slikt.  510£ i england,

Men det er litt for langt å reise fra vestlandet for et anker.

 

 

Det er 3710 norske , mens Ilas skal ha over 6500 - Vel verdt turen for oss.

Ut i mai er vi ofte i Strømstad med båten og har venner der med bil - gjør du en avtale med firmaet  kan vi sikkert hente det til Østlandsområdet for deg. I og med at det er samme firma som Sleipner i Norge - kan det jo hende de kan få det hit også :-) Gi meg eposten din så kan jeg sende deg nærmere detaljer i epost.

Hei igjen, Per.

jeg bestillte et i dag fra min lokale forhandler,  5200.- med moms og frakt.

Så støtter jeg lokale krefter.

Men prisen i sverige er veldig bra.

 

 

 

Stille her inne....  Men vi gikk opp til 33kg  Rocna anker,  det er maks hva jeg kan få plass til der fremme.  

Og det sitter fort og holder bra,  så trygghets faktoren har øket når vi sover i endel vind.

Dette med ankertype og til hvilke bunntyper er et evig diskusjonstema, der vi heldigvis her på Sorgenfri kan dele erfaringer og høste av drevne "ankrere"s erfaringer.

Men som de fleste her inne sier, så er det først og fremst vekt og dimensjoner som er aller viktigst, i tillegg til å LEGGE UT NOK KJETTING, slik at ankeret ikke blir "løftet" fra bunnen ved vindøkning. Har selv brukt Bruce kopi i flere år, å for såvidt fornøyd, men byttet til Vulcan (Rocna) etter å ha prøvd dette. Dette fordi Bruce ofte ikke graver seg godt nok ned i litt hardere sand og leirebunner. Kanskje lurt å "overdimmensjonere" dette ved bruk av mindre båter under slike fårhold?? Derimot synest jeg det er kanon på litt mer steinete bunn. Erfaringene med Vulkan er suverene!! Setter seg umiddelbart, også etter dreining. (Dykker ofte ned for å sjekke å for å skaffe meg erfaringer på de forskjellige ankrene under forskjellige forhold.)

Vurderer også et et Mantus og/ eller et spade, ut fra andres erfaringer, tester og sammenlikninger som er gjort, da de tilsynelatende setter seg enda raskere enn Vulcan. En fordel om der er litt smått med plass eller litt mykere/gressete bunn...?

Dette er bare mine egne meninger og synspunkt, for vet at der er maaange andre gode anker der ute som mange er svært fornøyde med.

"Overankring" er tross alt en billig forsikring:)

Jo større jo bedre.   Vi har også et 15kg Spade,  til evt hekk anker,  Da dette kan flatpakkes. og er et godt anker.

RSS

På sorgenfri.com møter du likesinnede som liker seiling og da spesielt langseilere som digger langseiling eller jordomseiling.

© 2024   Opprettet av Sorgenfri.   Drives av

Skilt  |  Melde om et problem  |  Tjenestevilkår